Regele Ferdinand, cu bandă dedicată și piațetă. Cine modernizează toată zona
Strada Regele Ferdinand, străduțele Emile Zola, Sextil Pușcariu și Tipografiei, dar și scuarul din zona clădirii CEC își schimbă fața. Un grup de arhitecți reuniți sub denumirea Asiza, coordonați de Vlad Sebastian Rusu, câștigător a două concursuri de soluții organizate de primărie, a imaginat felul în care ar putea să arate aceste artere din zona centrală.
Primăria a scos la licitație proiectarea, plecând de la planșa imaginată de Asiza, și execuția lucrării. Termenul limită pentru depunerea ofertelor a expirat și a existat o singură asociere interesată. Este vorba despre Diferit SRL – NV Construct SRL. Momentan, o comisie din Primărie analizează oferta depusă. Banii pentru proiect provin din fonduri europene.
222
de contracte cu autorități locale și centrale a câștigat SC Diferit SRL, companie controlată de Daniela și Nicolae Petri. Societatea a avut, în 2017, o cifră de afaceri de 92,3 milioane de lei și un profit de 8 milioane de lei, potrivit termene.ro. Pe de altă parte, NV Construct este o firmă de inginerie și consultanță tehnică patronată de Mircea Bobar, Dan Radu Sima, Ioan Apostol și Marius Chiorean. 88 de licitații câștigate are la activ societatea clujeană are a avut în 2017 o cifră de afaceri de 3,1 milioane de lei și un profit de 983.641 lei. Din consorțiu fac parte și firme, care vor subcontracta anumite lucrări, pe specialități.
Pe Regele Ferdinand se păstrează cele trei benzi actuale. Modificarea importantă este că pe o bandă, dinspre Bd. 21 Decembrie spre Piața Mihai Viteazu, vor putea circula numai mijloacele de transport în comun. În fața magazinului Central se va realiza o piațetă; tot acolo se va păstra o stație cu refugiu pentru troleibuze și autobuze. Taximetrele vor fi mutate de pe Ferdinand pe Tipografiei, de unde vor dispărea locurile de parcare la bordură. Pe ambele laturi ale străzii vor exista benzi pentru biciclete. Este prevăzută o a treia trecere pentru pietoni/biciclete, în zona Poștei. Arhitecții au imaginat un aliniament de arbori pe ambele părți ale străzii. În zona unde trotuarul este mai larg, se vor amenaja și băncuțe, respectiv standuri de biciclete și trotinete electrice.
Emile Zola va fi în cea mai mare parte cu shared space; asta înseamnă că mașinile de aprovizionare și ale riveranilor pot intra, dar nu pot staționa. Aceeași situație a fost prevăzută și pe Sextil Pușcariu. De la intersecția cu Pușcariu, strada Emil Zola va deveni complet pietonală. Vor fi prevăzuți stâlpi retractabili, pentru acces în cazuri de forță majoră. Ambele străzi au fost gândite cu arbori.
Pe Tipografiei nu vor fi permise parcările. Mașinile vor putea circula, dar au fost prevăzuți stâlpișori pe marginea carosabilului pentru a nu putea staționa. Doar în dreptul magazinului Central, așa cum spuneam, va exista o zonă care va funcționa ca stand de taxi.
Scuarul din fața clădirii CEC se schimbă radical. A fost imaginată o zonă de acces rapid la blocuri, un loc pentru staționarea mașinilor de transport valori, dar și un mic parc, cu deschidere la strada Cuza Vodă. Ca un element inedit, s-a propus mutarea statuii lui Alexandru Ioan Cuza în mijlocul parcului.
„Oferta depusă este în acest moment în evaluare și, în cel mai scurt timp, vom stabili dacă este conformă sau nu. Urmează apoi perioada de proiectare. Estimez că în vara acestui an ar putea începe lucrările de execuție”, a declarat Ovidiu Cîmpean, director în Primăria Cluj-Napoca. El este și manager de proiect la acest obiectiv de investiții.