Raportul privind licitația eșuată pentru centura metropolitană. De ce cred proiectanții că nu s-au depus oferte

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     5231 Vizualizări.  

…știți că licitația pentru cele două tronsoane din faza I a proiectului centurii metropolitane nu au avut ofertanți. Multe firme interesate, dar niciuna atât de tare încât să se înscrie pentru atribuire. Așa că, în loc să se pregătească de proiectarea și execuția centurii, Clujul are acum de refăcut licitația. 

Primarul Clujului, Emil Boc, a explicat luni că le-a cerut proiectanților să vină cu o analiză pentru această situație. Un răspuns amplu pentru o întrebare simplă: de ce? Ca urmare, USR i-a cerut lui Boc să facă public raportul. 

Surse din apropierea echipei de proiectare ne-au spus care au fost problemele identificate. S-a discutat inclusiv cu unele dintre firmele interesate. Nu este ceva spectaculos, în sinteză lucrurile stau astfel: obstacolele majore au fost legate de complexitatea lucrării și timpul scurt pentru depunerea ofertelor, NU DE VALOAREA PROIECTULUI.

Sigur, o estimare mai largă a costurilor nu ar fi deranjat pe nimeni. Există și o stare de nesiguranță privind subiectul banilor. Pandemia și războiul ne-au arătat cât de nărăvașe pot deveni prețurile materialelor de construcții. O lucrare mare, cu o perioadă de execuție îndelungată, înseamnă și asumarea unor riscuri.

Cum spuneam, complexitatea este “buba”. Centura conține 156 de poduri și podețe, cinci tuneluri, multe bretele și drumuri de legătură, iar Clujul stă pe niște pământuri nu foarte solide, are și un depozit uriaș de sare în străfunduri, mai ales pe zona de est a orașului. Un patron se poate gândi că studiile geotehnice nu au fost făcute corect și că va avea surprize.

Apoi, deși companiile au cerut două luni pentru a calcula costurile și a realiza asocierile necesare, au primit două săptămâni. E prea din scurt pentru un proiect lung. Au preferat să renunțe. E de vină Primăria că i-a zorit pe posibilii ofertanți? Posibil, dar amintiți-vă ce presiune a existat în cazul metroului, de exemplu, unde s-a licitat, s-a suspendat, s-a recalculat etc.

Cam asta e sinteza, iar concluziile se deduc singure. Licitația se va relua, probabil cu o creștere de 5-10% a costurilor; timpul dedicat depunerii ofertelor va fi mai lung, deși, iată, trei luni s-au dus și nu le mai recuperăm.

Primarul ne-a spus să stăm fără griji, că proiectul se va realiza. Stăm liniștiți, domnule primar! În trafic.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.