Propuneri pentru transportul de noapte. „E nevoie de minimum trei linii”
Consilierii locali ai USR Cluj au făcut, joi, într-o conferință de presă, mai multe propuneri pentru îmbunătățirea transportului public local. Ei au propus extinderea transportului de noapte, dar și a liniilor metropolitane și au cerut modificări în ceea ce privește linia recent inaugurată de Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca, A1E, care circulă de la Aeroprtul Internațional „Avram Iancu” până în Piața Mihai Viteazu.
La conferință au participat consilierii locali Alexandra Oană și Radu Boloveschi, deputatul Viorel Băltărețu și președinta USR Cluj Tineret, Alexia Petrovai.
Radu Boloveschi: „E nevoie de cel puțin trei linii de transport, interconectate”
Consilierii USR atrag atenția că au depus deja în urmă cu 6 luni un proiect pentru extinderea transportului de noapte, dar că în prezent există riscul ca Primăria și CTP să implementeze deficitar propunerile.
„Un sistem de transport de noapte poate fi funcțional doar atunci când conectează cât mai multe dintre cartierele orașului, dar și gara, autogara și aeroportul. De aceea, e nevoie de cel puțin trei linii de transport, interconectate, care să permită atât clujenilor care muncesc până noaptea să se deplaseze în siguranță acasă, cât și turiștilor sau celor care ajung târziu cu trenul sau avionul în oraș, să se deplaseze în funcție de nevoi. Orice altă propunere care nu acoperă aceste minime nevoi nu este altceva decât o peticeală” a declarat Radu Boloveschi, consilier local USR Cluj-Napoca.
Ce prevede proiectul USR
Concret, proiectul depus de USR prevede ca pe lângă 25N să fie o linie Zorilor – Grigorescu 49N și o linie Aeroport Express (AE) până la gară și autogară, 24 de ore din 24, cu intersectarea tuturor liniilor în zona Sora pentru un interschimb facil și conectarea întregului oraș. USR a mai propus ca pentru transportul de noapte să utilizăm biletele și abonamentele valabile în timpul zilei. Dacă vrem cu adevărat: „STOP Masina stă pe loc”, atunci trebuie să oferim o alternativă accesibilă și atractivă. O ultimă propunere viza operarea în regim exclusiv electric cu busuri electrice a transportului de noapte, ECO, nu EGO.
„Niciun student n-ar dori să dea 50 de lei pe taxi”
Alexia Petrovai, președinta USR Tineret Cluj, a arătat că nevoile de mobilitate ale tinerilor, inclusiv pe timpul nopții, sunt multiple. „Nevoile de mobilitate ale tinerilor sunt complet ignorate de administrație, ceea ce e dezamăgitor într-un oraș universitar precum Cluj-Napoca. Domnul Boc se mândrește des cu componenta universitară, dar pentru studenți, în prezent nu există nicio legătură pe timpul nopții pe axa autogară-gară-Zorilor, deci nicio soluție pentru studenții care ajung noaptea în oraș și vor să meargă în campus. Sunt studentă și am vorbit și cu colegii mei, niciunul nu și-ar dori să dea 50 de lei pe taxi, dacă nu ar fi nevoie”, a spus Alexia.
Aceasta a arătat și că mulți tineri lucrează în domenii precum HoReCa până la ore târzii și că au nevoie de transport de noapte pentru a ajunge acasă după program. Nu în cele din urmă, viața culturală și de noapte a Clujului confirmă nevoia unui transport de noapte extins.
Alexandra Oană: Avem toate motivele să fim îngrijorați
Consilierul local USR Alexandra Oană a arătat că transportul gratuit în cadrul zilelor de vineri nu se reflectă în prețul abonamentelor.
„Stațiile de bus sunt continuu relocate, uneori mai inspirat, alteori mai puțin inspirat. În ceea ce privește rutele metropolitane, s-au făcut modificări la modul cum sunt achiziționate biletele, dar nu s-a simplificat grila tarifară. De asemenea, și «Vinerea Verde» are de suferit în urma implementării proaste, pentru că și până astăzi, POS-urile și validatoarele de bilete nu sunt blocate în zilele de vineri și nu toți călătorii beneficiază de gratuitatea din zilele de vineri, doar cei care călătoresc pe bază de bilet. Cei care călătoresc în baza unui abonament plătesc în continuare abonamentele la preț întreg, pentru că prețul abonamentelor nu reflectă gratuitatea din zilele de vineri. Avem toate motivele să fim îngrijorați că proiectul de extindere a transportului de noapte pe care noi l-am depus în noiembrie anul trecut va avea de suferit din pricina acestui mod de lucru care se axează mai mult pe a bifa realizări și reușite decât pe a le implementa într-un mod corect și valid”, a reclamat Alexandra Oană.
Deputatul Viorel Băltărețu a insistat și asupra nevoii unui transport metropolitan performant: „Ultimul recensământ a arătat că populația județului crește în zona metropolitană. Prin urmare, CTP trebuie să răspundă acestei evoluții demografice și să-și orienteze strategia pentru a răspunde și nevoilor acestor oameni, iar promisiunile făcute să fie respectate. În momentul de față, în ciuda faptului că locuitorilor din Petreștii de Jos li s-a promis o linie metropolitană, nici până în ziua de astăzi, ruta respectivă nu este funcțională”
Ce solicitări au consilierii locali ai USR
- Prelungirea liniei aeroport expres până la gară și autogară;
- Linia aeroport expres să fie deservită de autovehicule dotate corespunzător, cu spații bagaje și locuri pentru persoanele cu dizabilități;
- Prelungirea orarului de funcționare a acestei linii în intervalul 00.00-04.00, din 30 în 30 de minute.
USR a lansat și o petiție prin care clujenii pot susține extinderea transportului de noapte, atât ca număr de linii, cât și ca orar.