Propunere de proiect: monorail de la Cluj la Gherla! „Ridic lumea pe niște piloni și îi asigur o frumoasă panoramă asupra zonei”

Autor  Tudor Știrbu   în       1 year în urmã     4342 Vizualizări.  

Prezent la dezbaterea „Someșul metropolitan – culoar verde – albastru de mobilitate sustenabilă” de joi seara de la Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC), Gheorghe Elkan, unul dintre cunoscuții arhitecți ai Clujului, fost arhitect-șef al județului, a supus atenției o propunere extrem de interesantă: un monorail de la gara din Cluj până la Gherla! 

Arhitectul Gheorghe Elkan a fost prezent la dezbaterea de la CIIC. 

El a povestit că, nu cu mult timp în urmă, câțiva reprezentanți ai grupului Iulius Mall l-au contactat și l-au rugat să realizeze un plan urbanistic zonal (PUZ) pentru zona Carbochim (unde urmează să fie realizat un uriaș complex de locuințe, cel mai mare mall din țară, parcuri, zone de relaxare etc.).

„Eu  am încercat să găsesc în această zonă (Carbochim – n.r.) accese și parcaje fără a distruge culoarul verde care înseamnă și Someșul. Și mi-a venit ideea, pe care le-am și propus-o, ca de la gară, din acel nod intermodal – unde se întâlnesc calea ferată, tramvaiul, autobuzul și trenul de scurt parcurs – să plece o relație până la Iulius: un monorail.

Un monorail pe stâlpi care nu distruge zona verde, mediul înconjurător. Pur și simplu ridic oamenii la o înălțime care asigură o priveliște, o perspectivă imediată asupra a ceea ce noi vom construi, sau dumneavoastră veți construi, că e mai corect, în preajma Someșului.

Pentru că toată zona industrială va deveni un peisaj urbanistic nou. Eu, dacă vreau să nu distrug natura, să fiu cât mai ecologic, ridic lumea pe niște puncte (piloni – n.r.) și îi asigur o panoramă frumoasă asupra zonei. Ei au zis de un bloc turn, iar monoraiul ar trece la înălțimea primului etaj sau la al doilea etaj (fără a afecta liniștea și intimitatea celor din bloc). Și mi-a venit ideea: ce-ar fi dacă acest monorail ar merge până la Gherla?

Ar fi, de exemplu, ca într-o duminică dimineață, o familie să se urce de la Cluj și să spună: <Hai să mergem până la Gherla și să ne uităm la peisaj din vagoanele ăstea suspendate>”, a fost propunerea arhitectului Gheorghe Elkan, unul dintre cei care și-au lăsat amprenta pe multe proiecte urbanistice ale Clujului anilor 1960-1990.

Monorail-ul din Kuala Lumpur, Malayesia

La Cluj a mai fost un proiect de acest fel pe vremea lui Ceaușescu

Trebuie spus că proiectul realizării unui monorail la Cluj a mai fost vehiculat pe vremea comunismului. El a fost propus la sfârșitul anilor ’70, când populația cartierului Mănăștur pur și simplu explodase. Macheta „trenului cu motor electric liniar” a fost prezentată în 1978 în holul Facultății de Mecanică care fusese inaugurată cu puțin timp înainte.

Traseul monoraiului pleca din Mănăștur, urma cursul râului Someș până pe platforma CUG, unde munceau zeci de mii de clujeni. De altfel, acesta era și scopul principal al monoraiului: transportul tur – retur al muncitorilor din Mănăștur până pe platforma CUG. Proiectul a fost abandonat de autoritățile comuniste care au considerat atunci că realizarea lui ar implica niște costuri foarte ridicate.

Ce este un monorail

Trenul monoșină sau monorail (monorail în franceză – n.r.) este un tip de transport feroviar urban. După cum îi spune și numele, vagoanele se deplasează în direcția plecării sau sosirii, care este mono, agățat pe/sau sub o singură șină. Sistemul feroviar utilizat în transportul public este realizat cu două fascicule amplasate pe o coloană, iar plecarea și sosirea sunt efectuate simultan.

Datorită costului scăzut și a duratei scurte a fazei de construcție, acesta este mai avantajos decât alte sisteme de transport, mai ales linii de metrou și tramvai, care sunt utilizate în transportul urban de pasageri și sunt sisteme cu dublu șină.

Orașe importante care utilizează trenul monoșină (monorail):

  • Newark International Airport Monorail, Statele Unite ale Americii;
  • Seattle Center Monorail, Statele Unite ale Americii;
  • Tokyo Monorail, Japonia
  • Metruil Hybrid Monorail, Malaezia
  • Shonan Monoray, Japonia
  • Kuala Lumpur Monorail, Malaezia
  • Okinawa Monorail, Japonia
  • Kitakyushu Monorail, Japonia;
  • Disneyland Monorail, Statele Unite ale Americii;
  • Palm Island Monorail, Emiratele Arabe Unite;
  • Wuppertal Monoray, Germania;
  • Moscow Monorail, Rusia;
  • Unitatea de îngrijire monorailă Tokyo, Japonia;
  • Sentosa Express, Singapore;
  • Las Vegas Monorail, Statele Unite ale Americii.

 

 

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.