Proiectul trenului metropolitan din Cluj: O soluție neadaptată nevoilor reale ale navetiștilor?
Proiectul trenului metropolitan din Cluj propune realizarea unei linii feroviare de 48,8 km, între Gârbău și Bonțida, cu 23 de stații, dintre care opt sunt situate în oraș. Cu o investiție estimativă de 858,6 milioane de lei (aproximativ 172 milioane de euro), din care 500 au fost deja aprobați de Guvern, proiectul promite să reducă semnificativ timpul de acces către Cluj-Napoca, la sub 30 de minute, și să deservească peste 17.000 de locuitori. Conceptul „lași mașina, iei trenul”, va fi sprijinit de amenajarea unor parcări de tip park&ride la opt dintre stații, inclusiv la capetele de linie, Gârbău și Bonțida. „Va avea un impact foarte mare”, spunea ieri Emil Boc.
Momentan, nu se cunoaște ce structură va gestiona viitorul tren metropolitan. Viceprimarul Dan Tarcea a afirmat că nu s-a luat încă o decizie în acest sens.
Există însă specialiști din domeniul transporturilor care cred că proiectul nu acoperă pe deplin nevoile reale ale navetiștilor din regiune. În ciuda beneficiilor evidente ale traseului propus, se consideră că aria de acoperire este insuficientă, că se ignoră zonele cu un trafic intens de navetiști, precum Turda, Câmpia Turzii, Dej, Gherla și Huedin. Aceste localități sunt esențiale pentru fluxul zilnic de persoane care tranzitează județul Cluj.
Oportunități ratate și soluții propuse
Specialistul în transporturi Tudor Măcicășan susține că proiectul ar putea fi extins pe baza infrastructurii feroviare existente, cu îmbunătățiri punctuale. „Este o oportunitate ratată ca proiectul să nu acopere aria reală de navetism, adică Turda, Câmpia Turzii, Dej, Gherla, chiar Huedin – care este masiv, zilnic. Acest navetism este vizibil și în anumite trenuri, dar mai ales la cursele județene rutiere”, a spus Măcicășan.
Acesta a realizat o planșă care propune transport feroviar în întreaga zonă, pe modelul tram train. Știți că Oradea a depus un proiect acceptat spre finanțare de către Guvern exact pe acest principiu. În viziunea lui Măcicășan, axele de transport Huedin – Dej și Cluj – Turda ar trebui integrate cu tramvaiul Bulevardul Muncii – Mănăștur, prelungit până la cartierul Terra din Florești pentru a putea prelua fluxurile de navetiști și a reduce deplasările nenecesare cu automobilul.
Expertul vine și cu alte propuneri:
- facilități de tip park & ride (P&R), ceea ce ar permite un raport optim între cost și beneficiu.
- trenuri la fiecare 60 de minute în orele de vârf și 120 de minute în restul zilei, operând între 4:00 și 24:00.
- integrarea tarifară, cu abonamente comune pentru transportul public urban (CTP) și sistemul de bike-sharing Cluj-Bike
- puncte de oprire bine conectate la rețeaua urbană de transport public, astfel încât trenul metropolitan să devină o alternativă viabilă pentru o parte mai mare a populației.
În opinia lui Tudor Măcicășan, aceste îmbunătățiri sunt esențiale pentru a evita subutilizarea proiectului, în contextul în care cererea de transport crește constant în regiune.