Proiectele ratate și întârziate ale Clujului: Arhitectul Șerban Țigănaș critică marile eșecuri ale orașului
![Proiectele ratate și întârziate ale Clujului: Arhitectul Șerban Țigănaș critică marile eșecuri ale orașului](https://media9.ro/wp-content/uploads/bfi_thumb/Captură-de-ecran-din-2022-10-31-la-10.44.24-3gpya52cuqeqe06bc223gq.png)
În cadrul podcastului Urbea9, produs de Media9, arhitectul Șerban Țigănaș a trecut în revistă proiectele eșuate, ratate sau întârziate ale Clujului, oferind o radiografie dură a marilor promisiuni neîmplinite. De la cartierele care nu s-au construit niciodată, la proiecte de infrastructură blocate de decenii, acesta a evidențiat principalele probleme care frânează dezvoltarea orașului.
Trei cartiere care nu s-au mai făcut
Printre cele mai mari eșecuri urbanistice ale Clujului, Țigănaș a menționat trei cartiere anunțate de administrație, dar care nu s-au concretizat niciodată:
• CasaRom, propus în Borhanci;
• Cartierul Tineretului, propus ca o soluție pentru tinerii din Cluj, în apropiere de aeroport;
• Cartierul de pe dealul Lomb, care urma să devină un pol de dezvoltare, dar a rămas la stadiul de promisiune.
„Trei cartiere eșuate. Nu ajunge?”, s-a întrebat Țigănaș.
Aceste proiecte ar fi trebuit să răspundă deficitului de locuințe și să ofere soluții pentru dezvoltarea orașului, dar, în loc să devină realitate, au fost abandonate pe parcurs. Acum avem pe masă un alt proiect de cartier, în Sopor, foarte frumos pe hârtie, dar aflat încă „în aer”.
Spitalul Regional de Urgență: „Mult prea întârziat”
Un alt proiect pe care arhitectul nu îl consideră eșuat, dar „îndelung întârziat”, este Spitalul Regional de Urgență, propus încă din 2004.
„Nu i-aș spune eșuat, aș spune îndelung întârziat. Din fericire, continuă, dar mult prea întârziat: Spitalul Regional.”, a spus Țigănaș.
Deși este un proiect de importanță crucială pentru Cluj și întreaga regiune, ritmul în care acesta avansează este extrem de lent. Ministerul Sănătății anunță 2028 ca an de finalizare a investiției.
Aeroportul Cluj: Un proiect care „și-a ratat saltul la alt nivel”
Țigănaș consideră că Aeroportul Internațional Avram Iancu nu este neapărat un proiect eșuat, dar unul care „și-a ratat saltul la alt nivel”. Principalul reproș este că nu a fost mutat acum 15-20 de ani într-o zonă mai adecvată pentru dezvoltare: „Aeroportul este condamnat să rămână înghesuit într-o margine de oraș, mult prea aproape de oraș, mult prea nociv pentru toate zonele din jur, care suferă din cauza situației lui, pentru că n-a fost mutat la timp.”
Arhitectul a explicat că relocarea aeroportului nu a fost posibilă din mai multe motive, printre care lipsa unei infrastructuri de transport adecvate către un nou amplasament și lipsa fondurilor clare la momentul oportun. Acum, Clujul se confruntă cu o situație dificilă: aeroportul este sufocat de dezvoltarea urbană, iar soluțiile pentru extindere sunt limitate:
„De ce n-a fost mutat la timp? E o chestiune foarte complexă și reală, pentru că nu s-a putut cupla cu infrastructura de transport până acolo, în primul rând. Și pentru că încă nu existau destul de clare resursele pe care acum degeaba le avem, că nu prea mai avem ce face cu aeroportul ăla. Mai adăugăm câte o ‘baracă’.”
Transportul pe șine: „Cel mai eșuat proiect al Clujului”
În opinia lui Țigănaș, cel mai mare eșec este lipsa unei infrastructuri de transport pe șine bine gândite și integrate:
„Cel mai eșuat proiect este proiectul pe șine al Clujului. Tot ce este pe șine, tren, tren metropolitan, rețea de tramvaie și așa mai departe.”
El susține că transportul feroviar urban nu a fost niciodată o prioritate reală pentru administrație, ceea ce a dus la întârzieri semnificative în dezvoltarea unor soluții eficiente:
„N-a fost iubit, n-a fost adoptat, n-a fost gândit și dezvoltat suficient. Până la urmă, cu chiu cu vai, cineva a făcut un proiect și așa mai departe. Dar un intermodal, o rețea care cuprinde și calea ferată la Cluj, este vagă spre nulă.”
În timp ce alte orașe europene au investit masiv în trenuri metropolitane, rețele de tramvaie și intermodalitate, Clujul încă se confruntă cu un sistem fragmentat, insuficient dezvoltat și cu un proiect de metrou aflat încă în faza incipientă.