Proiecte de autostradă scoase din PNRR. Tronsoane din jurul Clujului pierd finanțarea europeană

Mai multe tronsoane de autostradă din România, inclusiv din jurul Clujului, vor fi eliminate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza unor nereguli grave în procedurile de achiziție și a nerespectării termenelor contractuale. Informația a fost confirmată de ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, și detaliată de publicația Economedia pe baza documentelor obținute de la autorități.
Ce pierde Transilvania
Zona Transilvaniei este direct afectată prin pierderea finanțării pentru mai multe tronsoane ale Autostrăzii Transilvania (A3), aflate în județul Cluj și în Sălaj. Sunt vizate în special loturile executate de UMB:
- Zimbor – Poarta Sălajului (Secțiunea 3B2)
- Mihăiești – Zimbor (3B1)
- Nădășelu – Mihăiești (3A2)
Aceste tronsoane, aflate în diverse stadii de execuție, au fost afectate de lipsa publicării corecte a etapelor de suspendare a licitațiilor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE). De asemenea, și contractele de supervizare și servicii aferente acestor secțiuni sunt vizate.
Alte autostrăzi afectate
Pe lângă A3, România pierde finanțarea prin PNRR și pentru:
- Tronsoane din Autostrada Moldovei (A7), inclusiv pe sectorul Buzău – Focșani
- Două capete din Autostrada Unirii (A8), între Târgu Mureș și Târgu Neamț
În total, 12 contracte au fost identificate cu probleme, fie din cauza suspendărilor neanunțate în JOUE, fie pentru modificarea criteriilor de atribuire fără notificare oficială. În unele cazuri, termenele de depunere a ofertelor sau valorile estimate ale contractelor au fost schimbate fără a fi reflectate în platforma europeană.
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a admis că au existat necorelări între platforma națională de achiziții publice (SICAP) și JOUE, dar a subliniat că acestea nu țin de CNAIR, ci de funcționarea celor două sisteme. „Dreptul de participare al ofertanților nu a fost împiedicat”, a declarat el pentru Economedia, susținând că aceste probleme au fost întâlnite și în alte programe europene.
Amintim că și metroul din Cluj-Napoca a pierdut în 2023 finanțarea de 300 de milioane de euro din PNRR, din cauza unor întârzieri în licitație și a nepublicării corecte a anunțului în JOUE – exact același tip de problemă procedurală.
Ministrul Dragoș Pîslaru a anunțat că se vor căuta surse alternative de finanțare pentru proiectele eliminate din PNRR. În cazul autostrăzilor A7 și A8, care au deja șantiere deschise, prioritatea este continuarea lucrărilor prin fonduri din alte programe europene sau de la bugetul de stat.