Priviți harta și haideți să sperăm că va deveni realitate

Smart Mobility Cluj 2019 a adus, în weekend, pe esplanada BTarena, mai multe vehicule electrice. Am văzut mașini hibrid de 170.000 de euro, altele full electrice, biciclete, trotinete și kart-uri care se încarcă la priză. Tot acolo a fost expusă și o hartă a Clujului, care a stârnit un viu interes. Despre asta vă propun să vorbim puțin.
Harta avea trecut cu portocaliu traseul trenului metropolitan, cu roșu, pe cel al centurii metropolitane, iar punctele roșii indicau pe unde va trece metroul. Dacă va trece el vreodată pe undeva, prin Cluj. Așa cum se știe, toate aceste proiecte sunt la faza studiilor de fezabilitate sau chiar de prefezabilitate, dacă ne referim la metrou. Dar arată bine ca plan și, părere personală, sunt menite în principal să ridice de pe umerii administrației publice actuale presiunea lipsei de soluții pentru traficul supra-aglomerat din prezent.
Cei care au montat harta sunt reprezentanții Transylvania Evolution, organizatorii Smart Mobility Cluj 2019, un grup de societăți care s-a implicat în găsirea de soluții sustenabile pentru Clujul viitorului.
Vă invit să priviți harta. Aș adăuga mici observații. Se tot spunea că între Baciu și Florești ar urma să apară o cale ferată, legând astfel Gilăul de traseul feroviar din nordul Clujului. Aceasta lipsește, deși se auzise că inclusiv CFR fusese de acord cu un tunel pe sub pădurea Baciu – Hoia. Trenul și metroul vin așadar independent dinspre vest și au traseu comun spre est, de la podul IRA. În planuri. Trenul metropolitan nu este o himeră; cu o bună colaborare între municipalitate și CFR, se poate implementa într-un orizont de timp foarte scurt.
Despre centura metropolitană am scris AICI, știm traseul său final. Atenție însă la situația acestui proiect. Informațiile sunt că Ministerul Transporturilor nu face mari eforturi să absoarbă banii europeni, deși centura este eligibilă, iar Bruxelles stă cu mâna întinsă către noi. De vină este contextul politic și faptul că, din nou, la europarlamentare, PSD a obținut un scor modest la Cluj. Așa că degeaba vom avea studiul de fezabilitate și toate detaliile proiectului, dacă de la București nu se vor accesa banii destinați Clujului.