Prin Cluj va trece prima linie ferată de viteză din România
„Proiectul de electrificare a căii ferate dintre Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor a fost introdus în PNRR de USR și va reprezenta prima linie de mare viteză din România, după 30 de ani în care transportul feroviar a mers din rău în mai rău”, anunță USR Cluj-Napoca, cu orgoliul faptului că PNRR-ul a fost coordonat de Cristian Ghinea.
Numai că mare viteză înseamnă altceva decât susțin politicienii noștri. Prin China sunt trenuri care trec de 450 de kilometri pe oră, iar în Japonia, Spania, Italia, Arabia Saudită sunt linii pe care se merge cu peste 300 de kilometri pe oră. Între timp, noi sperăm ca garnitura din România să atingă 160, poate 200 de kilometri pe oră, pe unele tronsoane.
În momentul de față, singurele linii modernizate pentru viteze de 160 de kilometri la oră sunt București-Constanța și parțial București-Predeal și mai sunt câteva sute de kilometri între Sighișoara-Simeria, respectiv Deva-Arad pe care se lucrează. Între Cluj și Oradea s-ar putea face un aliniament pentru trenuri care să meargă cu 200 de kilometri pe oră până în 2026. Atât. Iar CFR nu are însă deocamdată trenuri moderne și rapide.
România s-a obligat, prin PNRR, ca până în 2026 să crească numărul de călători cu trenul cu 25% față de 2021, respectiv cu 25% traficul feroviar de marfă față de 2020.
„Este aproape indecent să vorbim de asemenea viteze în timp ce, cu toate reconstrucțiile faraonice de 160 km/h, unele finalizate în sfârșit după 10 ani de execuție, altele în lucru și deja întârziate, altele în pregătire, restul rețelei CFR este aproape de colaps, mare parte având scadență la reparație capitală”, declara, pentru Ziare.com, Horațiu Cosma, specialist în mobilitate feroviară.
La începutul lunii ianuarie a fost semnat contractul între Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Asocierea RailWorks pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare pe secțiunea Cluj-Napoca – Aghireș, ultimul lot pentru care trebuia semnat contractul din cele patru loturi ale proiectului “Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”.