Primul tren electric intră în funcțiune: călătoria inaugurală este programată miercuri dimineață. Prețul unui bilet la clasa a II-a: 63 de lei
Călătoria inaugurală a trenului electric nou pe care Ministerul Transporturilor l-a cumpărat de la Alstom (Franța) este programată miercuri, 20 noiembrie, de la 09:30, iar prețul unui bilet București – Brașov va fi de 91 de lei la clasa I, respectiv de 63 lei la clasa II-a, a anunțat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Ștefan Roșeanu.
Invitat la B1 TV, Roșeanu a explicat că primul tren care intră în circulație din cele 37 de rame cumpărate încă din 2020 este la finalul testelor, iar de joi, după ziua inaugurării, la care este așteptat și premierul Marcel Ciolacu, va pleca din București spre Brașov la 05:40 dimineața, durata călătoriei fiind de aproximativ două ore și jumătate.
De joi intră în circulație încă două rame electrice
„Așteptăm ca în cursul zilei de luni biletele să fie puse în vânzare, aici este atribuția operatorului (n.r. CFR Călători) sper să fie cât mai repede, cu toții ne dorim. Are un parcurs de aproximativ două ore și jumătate. Miercuri după amiază se va întoarce în București, iar de joi dimineață intră în circulație la ora programată, respectiv o pereche suplimentară spre Brașov, de la 05:40, pleacă la Brașov și ajunge pe la 08:10, o oră utilă pentru cei care au treabă la Brașov sau pe Valea Prahovei. Se întoarce pe la 11:00, înapoi spre București. Costul unui bilet va fi de 91 de lei la clasa I și 63 lei clasa II-a, prețuri de tren în regim InterRegio”, a explicat președintele ARF, Ștefan Roșeanu, citat de economedia.ro.
De la jumătatea lunii decembrie, prin „Noul mers al trenurilor 2024-2025”, va intra în circulație încă o pereche suplimentară, a mai anunțat oficialul ARF. Ulterior, în prima parte a anului 2025, pe măsură ce restul de 11 trenuri vor intra în parcul ARF şi predate spre operare CFR Călători în acest contract de servicii publice, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor circula pe toate rutele din contract: Bucureşti – Constanţa; Bucureşti – Craiova; Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara; Bucureşti – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timişoara – Arad; Bucureşti – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
Rutele celor 25 de trenuri electrice. Patru dintre ele conectează Clujul cu Moldova, Banat, Muntenia
Potrivit ARF, celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulaţie în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare, deservind restul de magistrale feroviare electrificate:
- Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Iaşi;
- Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Suceava;
- Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Brăila – Galaţi;
- Iaşi – Suceava – Dej – Cluj Napoca;
- Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Cluj Napoca;
- Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistriţa – Cluj Napoca;
- Bucureşti – Ploieşti – Braşov;
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs printr-un contract de achiziţie încheiat în luna martie 2022. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023, de atunci aflându-se în teste, în timp ce calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile pentru ARF au fost produse în Polonia.