Primăria devine „angrosistă”. Cum vrea să schimbe modalitatea în care își face cumpărăturile
Primăria clujeană a organizat astăzi o conferință de presă în care a explicat că dorește să treacă la un sistem de achiziții publice centralizat. Este un proiect al Agenției naționale de achiziții publice (ANAP), la care Cluj-Napoca a aderat. Urmează să se stabilească patru unități de achiziții publice centralizate din țară care să-și realizeze astfel de achiziții publice centralizate pe fonduri din planul național de redresare și reziliență (PNRR), iar Clujul este unul dintre candidați.
La conferință au participat reprezentanți ai ANAP, dar și ai Băncii europene de investiții, care oferă asistență tehnică în acest proiect.
În țară există trei autorități care au făcut deja achiziții prin astfel de unități centralizate: Consiliul județean Harghita, Consiliul județean Sibiu și Primăria Timișoara. De asemenea, mai sunt și alte entități interesate: judeţul Vrancea, oraşul Abrud, comuna Călineşti, judeţul Braşov, Primăria sectorului 6 din București, judeţul Buzău, municipiul Bacău şi județul Bihor.
Unul dintre principiile pe care se bazează sistemul este cel al cumpărăturilor en-gros.
„Avem servicii de achiziții publice la Primăria Cluj-Napoca, dar avem și la CTP, avem și la RADP, avem și la termoficare, avem și la asistență socială, avem și la parcări, și la creșe sau la grădinițe. Odată cu implementarea acestui domeniu, achizițiile sectoriale se vor face centralizat. De exemplu, să luăm produse mărunte pe care le putem achizițona centralizat, știu eu, calculatoare: în loc să faci șapte achiziții pentru calculatoare, se trimit toate solicitările la unitatea centralizată de achiziții publice de la Primărie și se face o singură licitație. Ce câștigi prin asta? În primul rând, un preț mult mai bun. Una e să cumperi zece calculatoare și alta să iei 200 sau 100. Și în al doilea rând, transparență. Este o modalitate în care salvăm banul public local, național sau european oferindu-i un cadru mai transparent de cheltuire”, a spus primarul Clujului, Emil Boc,
În alte țări, un astfel de sistem funcționează de mulți ani și are succes. În unitatea de achiziții publice centralizate, angajații se vor putea specializa pe anumite tipuri de achiziții. Primăria va putea face achiziții și pentru alți contractori decât cei din subordinea sa, iar primarul Emil Boc a dat ca exemplu universitățile clujene.
Înființarea unităților de achiziții publice se realizează în cadrul proiectului derulat de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice : SIPOCA 625 ”Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților contractante”, implementat cu sprijinul Băncii Europene de Investiții (BEI), care pe lângă înființarea acestor unități, are ca scop pregătirea unor planuri pentru înființarea ulterioară a încă opt UCA, precum și creșterea gradului de conștientizare la nivel național cu privire la beneficiile achizițiilor publice centralizate la nivel local.