Premiera lui Alin Tișe l-a supărat pe Emil Boc. Verdictul Media9: Consiliul județean a implementat o soluție mai isteață decât Primăria
Media9 a scris despre certificatul de urbanism digital, eliberat de Consiliul județean; despre proiect, Alin Tișe a spus că este o premieră la nivelul administrațiilor locale. Pe de altă parte, Primăria clujeană s-a supărat pe ce a zis Tișe și a preluat Media9, reacționând inclusiv printr-un drept la replică; că nu e premieră, certificatul online al municipalității ar data tocmai din 2017. Au dreptate și unii, și alții, iar noi încercăm să vă explicăm.
Unul s-a lăudat, celălalt a dus lucrurile până la capăt. Lecția lui Tișe față de fostul său naș, Boc
Deosebirea majoră este că la Consiliul județean s-a reușit, în premieră, semnarea unui protocol cu ANCPI. Dacă îți cunoști numărul de carte funciară, soliciți și primești totul online. Nu trebuie să ieși din casă nici la depunere, nici la eliberare. CJ s-a ocupat inclusiv de semnătura electronică; în urma unui parteneriat cu certSIGN, cetățeanul plătește un leu pentru a semna electronic. Certificatul de urbanism iese cu trei semnături electronice (arhitect-șef, secretarul UAT și președinte de CJ), așa cum prevede legea, și este valid din punct de vedere juridic. Nici asta nu este soluția perfectă: de exemplu, ea nu a fost optimizată pentru moment pentru smartphone și tabletă.
Primăria oferă din 2017 posibilitatea eliberării de certificate de urbanism online, prin platforma e-guvernare.ro, dar trebuie depus la dosar un extras de carte funciară, care se obține fizic. Mergi la ghișeu. Apoi, este nevoie de un cont pe platforma e-guvernare, iar primirea unui stick pentru semnătură digitală costă circa 200 de lei. Cine vrea să obțină un certificat de urbanism de, să zicem, 50 de lei, trebuie să investească 200 de lei pentru semnătură.
Deci au dreptate și unii, și alții, dar soluția aleasă de CJ este, dacă se poate folosi acest termen de comparație, mai digitală decât a Primăriei. Mai simplă, mai rapidă, mai ieftină.
Municipalitatea mai eliberează certificate de urbanism online și prin platforma GIS, însă acestea sunt doar de informare. Ies fără semnături (legea cere semnături olografe sau electronice), deci nu au validitate juridică.
Media9 a încercat să afle dacă, prin sistemul gândit de Consiliul județean, se pot obține certificate de urbanism și pentru municipiu. Nu, nu se pot. Se eliberează certificate pentru fiecare UAT, dar deocamdată nu și pentru Cluj-Napoca. Deși sunt de aceeași culoare politică, Alin Tișe și Emil Boc nu s-au așezat încă la masă pentru a-i oferi cetățeanului din Cluj-Napoca o și mai comodă/rapidă/ieftină obținere a certificatului de urbanism.
Vă invităm să citiți, mai jos, dreptul la replică al Primăriei:
Începȃnd din 4 aprilie 2017, Primăria Cluj-Napoca oferă cetățenilor municipiului posibilitatea de a solicita emiterea în format electronic, prin intermediul platformei edirect.e-guvernare.ro, a următoarelor documente: certificate de urbanism (și prelungirea acestora), prelungirea autorizaţiilor de construire/desfiinţare, avize/acorduri. De asemenea, cetățenii municipiului pot comunica online începerea execuției lucrărilor, tot prin intermediul platformei menționate mai sus. Stadiul soluționării cererii poate fi urmărit atât pe platforma edirect.e-guvernare.ro, la secțiunea Solicitările mele, cât și pe site-ul Primăriei, folosind numărul de înregistrare intern primit la Rubrica
Servicii online/Registratura. După soluţionarea solicitării şi urcarea documentelor de către Serviciul de specialitate pe platforma edirect.e-guvernare.ro, cetăţeanul primeşte prin email un mesaj prin care este înștiințat că solicitarea i a fost soluționată. Documentul final poate fi descărcat de pe platformă. Primul certificat de urbanism în format electronic a fost solicitat în data de 11 aprilie şi a fost emis în 12 aprilie 2017.
De asemenea, începând din luna februarie a acestui an, Primăria Cluj-Napoca le oferă clujenilor o nouă procedură online: eliberarea automată a certificatelor de urbanism de informare din GIS (sistem informațional geografic). Primăria municipiului Cluj-Napoca a venit cu această soluție în favoarea cetățenilor, pentru a reduce timpii de așteptare și costurile privind informațiile de natur[ urbanistică.
În vederea obținerii de informații privind încadrarea urbanistică a unui imobil (teren şi construcţii), cei interesați pot accesa informaţiile din sistemul GIS, disponibile pe site-ul Primariei www.primariaclujnapoca.ro, Secţiunea Locuire/GIS sau prin accesarea directă https://gis.primariaclujnapoca.ro/Public/. Folosind numărul cadastral se pot obține date privind reglementările Planului Urbanistic General, respectiv reglementările din Planuri Urbanistice Zonale acolo unde acestea sunt aprobate.
Certificatul de urbanism de informare se obține în format electronic şi nu poate fi folosit în alte scopuri decât obţinerea imediată de informații privind reglementările de urbanism actuale.
Alături de Certificatul de urbanism de informare, softul GIS generează și un plan de încadrare în PUG.
Anul trecut, Primăria Cluj-Napoca a făcut publică o hartă o oraşului în sistem GIS (sistem informațional geografic) pe care se găsesc prevederile PUG şi pe care sunt marcate UTR-urile, PUD-urile și PUZ-urile aprobate, aflate în valabilitate, precum şi certificatele de urbanism și autorizațiile de construire emise începând din luna mai 2021. Această hartă este disponbilă pe site-ul Primăriei, la secțiunea „Locuire”, la adresa https://gis.primariaclujnapoca.ro/Public/.
Iulia Perșa
Biroul Mass-media