Prea-lăudatul Cluj a ratat mai multe linii de finanțare europeană. Primarul Emil Boc, „sancționat” de un consilier local
Emil Boc a explicat, în tripla sa calitate – de primar al Clujului, de președinte al Asociației municipiilor din România și de președinte al Comisiei pentru politica de coeziune teritorială şi bugetul UE (COTER) a Comitetului European al Regiunilor (CoR) – că angajații din administrațiile publice locale nu mai fac față pe toate fronturile, pentru că sunt confruntați cu provocarea absorbției de fonduri din prea multe linii de finanțare. Vorbim despre programele de coeziune, de PNRR, iar în cazul României și de Anghel Saligny.
Se pare că e fix așa cum spune, edilul șef știa ce vorbește. Iată că Primăria Cluj-Napoca nu a reușit să depună proiecte pe linii importante din Componenta 10 – Fondul local din PNRR. Și ar fi fost esențial pentru municipiu.
Depunerea proiectelor a început pe 14 octombrie și Clujul nu s-a arătat interesat nici de vehicule electrice, nici de locuințe pentru tineri, nici de reabilitarea clădirilor publice pe fonduri europene.
Acest lucru a fost observat de consilierul local Călin Groza, care l-a sancționat imediat pe primarul Emil Boc.
„De vineri, 14 octombrie, avem deschis un nou apel pentru Componenta 10 – Fondul local din PNRR, însă municipiul Cluj-Napoca nu a depus încă proiecte. Iar principiul e «primul venit, primul servit», sunt sigur că banii s-au terminat deja. Primarul Emil Boc a declarat cu diferite ocazii că O SĂ facă un cartier pentru tineret în Lombului sau Borhanci, dar fără niciun rezultat. Pe Componenta 10 sunt peste 117 milioane de euro destinați locuințelor pentru tineri. Se vor face, dar nu la Cluj. Pe de altă parte, interesul Primăriei este mai mare să cumpere sediul BCR de pe strada Barițiu, dar în PNRR există 370 de milioane de euro pentru reabilitarea clădirilor publice”, a spus Călin Groza.
Componenta 10 conține și sume importante de bani pentru cumpărarea de vehicule ecologice.
„Clujul are și o problemă de mobilitate verde. Potrivit unor specialiști, 68 de troleibuze din 132 stau nefolosite, respectiv doar 22 de autobuze electrice din cele 41 circulă la orele de vârf. Pe Componenta 10 se puteau atrage finanțări pentru microbuze, troleibuze, autobuze și tramvaie, dar municipiul nu a fost interesat. Măcar microbuze ar fi trebuit cumpărate pe fonduri nerambursabile, întrucât clujenii cer extinderea serviciului de transport școlar, iar primarul răspunde la radio că banii pentru cumpărarea de vehicule «nu se întind ca guma de mestecat». Uite că se puteau întinde, dar momentul a fost ratat”, a subliniat Călin Groza, cel mai nou consilier local al municipiului.
Consiliul local a aprobat totuși, pentru acest apel, proiecte pentru informatizarea sistemelor CTP și trasee pentru biciclete în cartiere.
Iată sumele pe care le conține Componenta 10 din PNRR – Fondul local.
Investiția 1 – Mobilitate Urbană Durabilă:
I.1.1 – Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante); Buget disponibil: 238.140.000 euro din care:
- Microbuze: 32.930.000 euro
- Tramvaie: 93.510.000 euro
- Troleibuze: 4.460.000 euro
- Autobuze 10m: 107.240.000 euro
I.1.2 – Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – ITS/alte infrastructuri TIC (sisteme inteligente de management urban/local); Buget disponibil: 74.720.000 euro, din care:
- ITS: 70.520.000 euro
- Alte infrastructuri TIC: 4.200.000 euro
I.1.3 – Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – puncte de reîncărcare vehicule electrice; Buget disponibil: 27.900.000 euro.
I.1.4 – Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – piste pentru biciclete la nivel local/metropolitan; Buget disponibil: 31.450.000 euro.
Investiția I.2– Construirea de locuințe nZEB plus – pentru tineri/locuințe de serviciu pentru specialiști din sănătate și învățământ. Buget disponibil: 117.480.000 euro.
Investiția I.3– Reabilitare moderată a clădirilor publice pentru a îmbunătăți furnizarea de servicii publice de către unitățile administrativ-teritoriale. Buget disponibil: 370.000.000 euro.