PMUD: Troleibuze către Zorilor și până în Apahida
Planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD) este în curs de realizare. Media9 a obținut în exclusivitate draftul documentului și vă prezintă câteva dintre ideile conținute în acesta.
- PMUD aruncă o privire în viitorul mobilității Clujului. „Cetățenii înțeleg că parcarea nu este un drept garantat” și „o parte considerabilă din clujeni nu mai dețin autoturisme personale”
- Clujul are nevoie de poduri noi, cred specialiștii. Unde ar trebui construite
- Specialiștii în mobilitate cer mai multe benzi pentru autobuze și constrângeri pentru automobile
- Legături noi cu Clujul propuse pentru Chinteni și Feleacu. Care sunt drumurile de care zona metropolitană ar avea nevoie
- Încă un document strategic cere autogară lângă gară. Emil Boc s-a încăpățânat să refuze
- Trăiască bicicleta! Sute de kilometri de trasee velo propuse prin planul de mobilitate al Clujului
PMUD este un document strategic în baza căruia Primăria poate solicita sume de bani nerambursabile din fondurile primite de România de la Comisia Europeană. Consultanții angajați pentru realizarea studiului sunt estonienii de la Civitta.
Viziunea despre mobilitate nu putea ocoli transportul public. Ba dimpotrivă, odată ce estimările spun că interesul pentru acesta va crește progresiv până în 2035. Să nu uităm însă că primarul Emil Boc a spus că, până în 2030, toată flota de transport va fi nepoluantă.
În acest context, PMUD încurajează cumpărarea de mijloace de transport cu emisii reduse, inclusiv pe hidrogen:
- achiziție autobuze electrice articulate/nearticulate noi – 50 bucăţi şi infrastructură de încărcare achiziție troleibuze – 50 de bucăţi
- achiziție autobuze alimentate cu pile de combustibil (hidrogen) – Fuel Cell Electric Bus – 40 de bucăţi staţie de producere hidrogen
- achiziționare autobuze autonome si dezvoltare soft – 14 bucăți achiziționarea de microbuze cu emisii reduse (electrice, pe bază de hidrogen) pentru nevoi comunitare în comunele din zona metropolitană
Specialiștii spun că benzile dedicate mijloacelor de transport pe relația centru – Mănăștur trebuie extinse; cer asta și pentru Florești sau Apahida, dar numai după ce va apărea centura metropolitană.
Pe de altă parte, se implică într-o dezbatere aprinsă. Societatea civilă a cerut troleibuze spre Zorilor, reprezentanții CTP au explicat că nu se poate. Iată că și Civitta propune troleibuz pe relația centru – Zorilor.
“Extinderea și modernizare rețelei de transport cu troleibuze, inclusiv în comunele din inelul I. Vor fi studiate următoarele potențiale trasee:
- Muncii (CUG) – Emerson
- Aeroport – Apahida
- Gară – Baciu
- Centru – Zorilor
- Grădini Mănăștur – Bucium/Vivo -Liviu Rebreanu/Aleea Băișoara – Pasaj Mărăști”.
De altfel, întreg sistemul de transport ar urma să fie regândit prin apariție trenului metropolitan și, posibil, a metroului.
În PMUD apare noțiunea de sistem metropolitan de tip DRT, care se traduce prin transport public la cerere.
“Înființarea și dotarea cu flotă a unui sistem metropolitan de tip DRT pentru asigurarea transportului public la cerere în cartiere/sate cu populație/cerere redusă (inclusiv achiziție sistem de management al flotei și optimizare de rute)”, este citatul din draftul planului.
Iată încă o serie de propuneri:
- amenajare stații de transport smart (automate de bilete, sistem de informare dinamică a pasagerilor, hartă, wi-fi, supraveghere video etc.) în comunele deservite de traseele CTP (inclusiv amenajare capete de linie – spații întoarcere)
- program achiziție autobuze locale „vilage bus“ pentru transportul între sate
- achiziționarea de microbuze școlare verzi pentru transportul elevilor din comunele aflate în zona metropolitană
Cine este Civitta? Inițiată ca o alianță a firmelor de consultanță din statele baltice, cu sediul în Estonia, Civitta se prezintă acum drept cea mai importantă companie de consultanță de management din Europa Centrală și de Est. Specialiștii baltici operează în peste 40 de țări din Europa, Asia și America, având peste 10.000 de proiecte finalizate.