Planuri pentru peste 100 de autobuze noi la Cluj. Nu sunt doar electrice
Strategia Clujului, în acord cu planul de mobilitate urbană durabilă, este aceea de a avea transport public nepoluant până în 2028. Iar pentru asta e nevoie ca municipiul să iasă din nou la cumpărături.
Primarul Emil Boc a anunțat că își dorește să achiziționeze, din exercițiul 2021-2027 al Comisiei europene, peste 130 de mijloace de transport noi. Planurile sunt avansate, întrucât în 2022 vor apărea ghidurile și se vor deschide apelurile pentru fondurile nerambursabile.
Astfel, Clujul țintește autobuze autonome, aurobuze electrice noi, scurte și articulate, troleibuze și autobuze cu hidrogen.
Ar urma să se investească în:
- cel puțin 10 minibuze autonome electrice
- cel puțin 20 de autobuze electrice scurte
- cel puțin 30 de autobuze articulate (cu burduf)
- cel puțin 30 de troleibuze
- cel puțin 40 de autobuze cu hidrogen (cu pile de combustibil)
Întrucât deja avem un excedent de troleibuze, după achizițiile din 2019, ar urma ca și rețeaua de contact pentru acestea să se extindă. În interiorul, dar și în exteriorul Clujului. Una dintre localitățile limitrofe care ar putea fi deservită de troleibuz este Apahida. PMUD propune și extinderea spre cartierul Zorilor.
Mijloacele de transport urmează să fie cumpărate de Primărie, din fonduri europene, și concesionate Companiei de transport public (CTP).
În ultima perioadă, municipiul a cumpărat, dacă ne referim la flota nepoluantă, 41 de autobuze electrice scurte, 50 de troleibuze și 24 de tramvaie noi. Numărul mijloacelor de transport care funcționează la orele de maximă încărcare, la Cluj, urcă spre 300.