Planul Clujului: pod nou peste gară și autogară lângă Dedeman
Clujul își caută viitoarea imagine și viitoarea funcționalitate. Marți, specialiștii s-au așezat la aceeași masă on-line și au dezbătut strategia pentru următorii ani. Municipiul, zona metropolitană și Banca Mondială lucrează împreună pentru SIDU 2021-2030, strategia integrată de dezvoltare urbană. Cu acest prilej a fost redactat, de către o garnitură de arhitecți, un ghid de regenerare urbană, în care s-au propus soluții pentru îmbunătățirea confortului din marile cartiere ale municipiului. Zona Dâmbul Rotund a fost prezentată de Vlad Sebastian Rusu, arhitectul care (alături de echipa sa) a câștigat trei dintre cele șase concursuri de soluții organizate de Cluj-Napoca în ultimii ani, Turnul Pompierilor, Parcul Feroviarilor și noul cartier Sopor. Rusu a pus accent pe zona gării, cea care desparte centrul de Dâmbul Rotund, și a gândit prelungirea străzii Horea, cu un pod pietonal și velo peste gară. Întregul proiect ar trebui să devină tema unui concurs de soluții și ar urma să se realizeze prin absorbția de fonduri europene din următorul exercițiu financiar al Uniunii Europene.
„Prelungirea străzii Horea, la nivel pietonal È™i velo, reprezintă doar una dintre mizele regândirii urbanistice È™i funcÈ›ionale a teritoriului situat la nord de gară. Putem avea ocazia creării unui nou pol de interes È™i de mobilitate în vecinătatea gării (ce va deveni metropolitană), prin alăturarea autogării È™i creării unei conexiuni pietonale È™i velo peste linia de cale ferată cu centrul oraÈ™ului. Acest aspect ar determina repoziÈ›ionarea acestei zone din punct de vedere urbanistic într-o poartă de intrare în oraÈ™ È™i nu, aÈ™a cum se întâmplă acum, de zonă secundară în spatele gării. Instrumentul necesar pentru implementarea acestui deziderat este un plan urbanistic zonal de restructurare urbană, care ar reglementa din punct de vedere funcÈ›ional È™i spaÈ›ial viitorul acestui loc. Dată fiind importanÈ›a acestui areal în cadrul municipiului È™i viitoarea învestire a sa în poartă de intrare în oraÈ™, s-ar impune organizarea unui concurs de soluÈ›ii care să livreze cele mai bune scenarii de dezvoltare urbanistică”, a arătat Vlad Sebastian Rusu, pentru Media9.
Interesantă propunerea privind noua autogară, de lângă Dedeman. Am vorbit AICI, pe când scriam la Ziua de Cluj, despre logica mutării autogării lângă gară, pe un teren care nici acum, după patru ani, nu este construit. Am propus acest lucru, în emisiuni radio, și primarului Emil Boc, dar acesta a susținut că realizarea nodului multimodal nu este posibil în acea zonă.