Ping-pong și tobogan. Super-proiect: Clujul va avea străzi ale jocurilor – GALERIE FOTO
Proiectul este gata și urmează finalizarea studiului de fezabilitate. Urbaniștii de la Planwerk au mai revitalizat, deocamdată doar pe planșă, o zonă a Clujului. Un parc înconjurat de străzi cu funcțiuni de promenadă și parc – asta este ideea pentru noua piață 14 Iulie. Dacă avem strada smart, în Mărăști, vom avea și străzi ale jocurilor, în Grigorescu. „Spielstraße” în germană.
35.000
de metri pătrați are suprafața redesenată de urbaniști; cuprinde Piața 14 Iulie și străzile adiacente: Milcov, Țebei, Sigismund Toduță, Garibaldi, Grozăvescu, Enescu.
Planwerk este un birou de arhitectură extrem de implicat în viața Clujului. Vă dăm doar două exemple: Piața Unirii și Piața Lucian Blaga – ambele au fost regândire de urbaniștii acestui birou.
Se spune că o fotografie face cât o mie de cuvinte. De aceea, vă arătăm planșele.
Zona urmează să aibă cișmele și fântână arteziană, locuri de parcare pentru biciclete, stații de încărcare pentru mașini și biciclete/trotinete electrice, bănci prevăzute cu încărcătoare USB și stâlpi de iluminat cu conexiune WIFI . În zona de est a pieței vor exista terase în aer liber.
“Reorganizarea spațială, mobilarea (amplasarea unor zone de activități diverse pe spațiul stradal), iluminatul public, plantarea unui număr semnificativ de arbori, activarea unor suprafețe virane, extinderea suprafețelor pietonale, crearea unor ”străzi rezidențiale”, suplimentarea trecerilor de pietoni, semaforizarea și securizarea principalelor intersecții sunt principalele măsuri propuse, care ar putea duce la creșterea semnificativă a beneficiilor sociale ale unei vecinătăți dinamice și complexe”, arată urbaniștii care au lucrat la acest proiect.
Strada Milcov va fi rezidențială. Acolo au fost gândite funcțiuni de relaxare: teren de tenis de masă, parc cu leagăn și tobogan, dar și băncuțe. Și pe strada Sigismund Toduță se va amenaja un loc de joacă.
Str. Sigismund Toduță
„După reușita proiectului pilot de amenajare a străzii Molnar Piuariu, din cartierul Mărăști, ne-am propus să dezvoltăm astfel de proiecte în fiecare cartier al orașului. Zona Pieței 14 iulie va deveni un centru de cartier model, iar străzile care vor fi amenajate continuă în mod coerent planurile pe care le avem pentru reamenajarea malurilor Someșului. Aceste proiecte fac parte din programul de investiții Cluj-Napoca – Oraș pentru pietoni și vor fi finanțate din fonduri europene”, a spus Ovidiu Cîmpean, director în Primăria Cluj-Napoca.
Traficul se mută pe latura vestică
Urbaniștii mută traficul auto în partea de vest a Pieței 14 Iulie și introduc în zonă conceptul de “străzi rezidențiale”, care conțin multă vegetație, care au funcțiuni de promenadă pentru adulți și joacă pentru copii. Automobilele sunt admise doar dacă sunt ale riveranilor și dacă se deplasează cu cel mult 20 de kilometri pe oră.
- Măsurile și caracterul fiecărei străzi / piațete cuprinse în proiect:
străzile Garibaldi, Grozăvescu, Enescu rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord-sud, iar str. O. Goga, b-dul 1 Decembrie pentru direcția est-vest. - străzile secundare (Milcov, Sigismund Toduță) sunt propuse să devină străzi rezidențiale; circulația principală velo pe direcția nord-sud, între strada Eremia Grigorescu și Someș, se va desfășura pe strada Traian Grozăvescu – Piața 14 Iulie- str. Sigismund Toduță; în piața 14 Iulie și în prelungire pe strada Octavian Goga propunem amplasarea unor piste / benzi de biciclete pe ambele părți ale străzii;
“În zona rezidențială, semnalizată ca atare, pietonii pot folosi toata lățimea părții carosabile, iar jocul copiilor este permis. Conducătorii de vehicule sunt obligați să circule cu o viteză de cel mult 20km/h, să nu staționeze sau să parcheze în afara spațiilor anume destinate și semnalizate ca atare, să nu stânjenească sau să împiedice circulația pietonilor chiar dacă, în acest scop, trebuie să oprească”, se arată în broșura realizată de Planwerk.
Urbaniștii cred că Primăria ar trebui să stabilească sensuri unice, în viitor, pe relația Țebei-Ion Ghica și Bartok Bela – Sinaia, străzi care nu fac parte din prezentul proiect.
Ce materiale sunt propuse
Pentru trotuarele aferente scuarului 14 iulie se propun pavaje din piatră naturală, iar cele de pe celelalte străzi vor fi prevăzute cu agregate naturale cu lianți polimerici. Scuarul central al zonei (14 iulie) precum și buzunarele create pentru locurile de recreere vor fi prevăzute cu agregate naturale compactate. Pe străzile rezidențiale, carosabilul ocazional va putea fi pavat cu plăci din piatră naturală.
Pentru partea carosabilă se va folosi asfalt, însă locurile de parcare vor fi clar delimitate și tratate diferit (dale ecologice / piatră cubică).
Noul proiect vine în completarea altora din zonă, aflate în diferite stadii: amenajarea malurilor Someșului (inclusiv primul tronson al b-dului 1 Decembrie, primul tronson al străzii Sigismund Toduță, str. Muzicescu), reconstruirea podului Garibaldi, respectiv reabilitarea zonei verzi existente din Piața 14 iulie, care nu a căzut în seama proiectanților Planwerk.