Piața Avram Iancu se va reconfigura. Încă nici Emil Boc nu știe cum, dar statuia rămâne: „După ce nu voi mai fi, faceți ce vreți!”

Primăria clujeană a scos în ianuarie un certificat de urbanism pentru modernizarea Pieței Avram Iancu, a doua cea mai importantă din municipiu. Se dorește realizarea unui studiu de fezabilitate pentru regândirea spațiului public și a circulațiilor.
„Se lucrează la documentația de modernizare, proiectul este inclus în bugetul pe acest an. Specialiștii ne vor spune dacă trebuie organizat un concurs de soluții sau un plan de modernizare”, a spus primarul Emil Boc, vineri, la Realitatea FM.
18.227
de metri pătrați are Piața Avram Iancu, potrivit informațiilor conținute de certificatul de urbanism.
Cele mai importante elemente ale Pieței Avram Iancu sunt Catedrala mitropolitană, Teatrul național și statuia lui Avram Iancu, atât de controversată în urmă cu ceva timp. Acum un an, Emil Boc întărea că statuia nu are voie să fie mutată cât este el primar.
”Piața trebuie să capete valențele unui oraș european, să beneficieze de o mai bună folosire a spatiului de care dispune, să ajungă una de ținută europeană. Ce pot să vă spun e că știu de criticile aduse statuii lui Avram Iancu, dar vă asigur că nimeni nu se atinge de aceasta. Acolo este, acolo va rămâne, își are locul acolo indiferent de ce spun unii și alții, restul se modernizează Dar, repet, cât sunt eu primar în Cluj-Napoca, nu se atinge nimeni de statuia aia. După ce nu voi mai fi, faceți ce vreți!”, spunea, în urmă cu un an, primarul Clujului.
Statuia lui Avram Iancu a fost instalată în 1993, operă a sculptorului Ilie Berindei, și a fost dorită acolo de fostul primar Gheorghe Funar.
200.000
de lei sunt prevăzuți în bugetul pe 2022 pentru studiul de fezabilitate. Lucrările efective nu vor putea începe anul acesta.
În certificatul de urbanism se prevede explicit că trei dintre parcele, conform cărții funciare, se află în zona de studiu a investiției ”Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan / Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida / drum Transregio Feleac TR35 -centura ocolitoare’’. De altfel, Piața Avram Iancu are un record de accese în stația de metrou, potrivit proiectului realizat de Metrans: cinci la număr.
Planurile de modernizare vor trebui să țină cont de stațiile de metrou.