Parteneriat pentru viitorul tren metropolitan al Clujului


Consiliul Local Cluj-Napoca urmează să dezbată în ședința din 5 septembrie 2025 proiectul de hotărâre privind încheierea unui acord de asociere între municipiu și Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA pentru realizarea obiectivelor principale ale trenului metropolitan.
Documentația supusă aprobării prevede asocierea celor două părți în vederea implementării proiectului „Tren Metropolitan Gilău–Florești–Cluj-Napoca–Baciu–Apahida–Jucu–Bonțida – etapa I” (oficial, el se numește în continuare așa, deși evident că nu are nicio legătură cu Gilăul și Floreștiul), componentă a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj, ce include și legătura cu viitoarea Magistrală I de metrou.
Obiectivele acordului de asociere
Potrivit referatului de aprobare, acordul vizează:
- intervenții la infrastructura de cale ferată destinată transportului metropolitan;
- dezvoltarea unor facilități multimodale pentru pasageri, în gări și stații;
- construirea unor pasaje rutiere, racorduri și treceri la nivel pentru îmbunătățirea accesului;
- proiecte de regenerare și reamenajare urbană în zonele adiacente;
- achiziția de material rulant necesar operării transportului feroviar metropolitan.
Context și pași procedurali
Asocierea dintre Primărie și CFR este considerată necesară pentru accesarea fondurilor europene destinate proiectului și pentru derularea procedurilor de achiziție publică. Durata acordului este stabilită la 5 ani, cu posibilitatea prelungirii.
Proiectul are la bază hotărârile adoptate deja de consiliile locale din Cluj-Napoca și comunele limitrofe (Florești, Apahida, Jucu, Bonțida, Baciu, Gârbău), care au aprobat intrarea în această asociere.
Cheltuielile pentru activitățile prevăzute în proiect vor fi acoperite din bugetul local, bugetele autorităților publice membre ale asocierii, precum și din fonduri europene și guvernamentale. În cadrul parteneriatului, Primăria Cluj-Napoca va asigura partea de finanțare aferentă atribuțiilor sale, iar CFR SA va pune la dispoziție terenurile și infrastructura feroviară necesară.