Parcările Clujului. S-au propus scumpiri, “suntem un oraș pentru oameni, nu pentru mașini”, și abonamente nenominale
Primăria a organizat, vineri după-amiază, o dezbatere publică privind regulamentul parcărilor pentru anul 2023 și tarifele care se vor aplica. Prețurile au crescut cu 5,1%, de la 68 la 71 de lei pe an, în cartiere, și de la 119 la 124 de lei pe an, pentru riveranii din zona centrală.
Trei persoane au fost interesate să intervină și să exprime păreri, iar cel care a moderat dezbaterea a fost Dan Tarcea. A participat, de asemenea, și Florin Bugnar, șeful Serviciul public de interes local pentru administrarea parcărilor.
Ciprian Nicoară a cerut, în principal, ca toate costurile legate de amenajarea de locuri de parcare să fie achitate de beneficiarii direcți, cetățenii care dețin mașini. “Poți trăi și fără mașină, poți circula cu transportul public. Nu ar trebui să plătim toți, în condițiile în care nu toți deținem mașini. Suntem un oraș pentru oameni, nu pentru mașini. Plătim toți, dar beneficiază doar proprietarii de mașini. Eu aș prefera ca impozitele mele să meargă către baze sportive, nu către locuri de parcare”, a spus clujeanul. Acesta a spus că prețul parcărilor ar trebui să crească până la nivelul pieței. Privații închiriază locurile pentru mașini cu sume cuprinse între 100 și 250 de lei pe lună.
46.690
de locuri de parcare există în acest moment în Cluj-Napoca, în administrarea Primăriei, iar numărul estimat al automobilelor este de circa 200.000. Sunt 4.723 de locuri în centru, 39.051, în cartiere, toate la sol, iar 2.688 în parkinguri. 1.058 de locuri sunt dedicate persoanelor cu dizabilități.
Gelu Aștilean, un alt clujean, a propus să dispară parcările nominale. “În Bruxelles, parcările Primăriei sunt hașurate cu linie albă. Toți plătesc abonament și pot parca pe un loc pe care îl găsesc în zona unde locuiesc. La noi, în fiecare noapte veți vedea parcări nominalizate care sunt libere, iar alte mașini parchează pe zonele verzi, pentru că șoferii se tem să nu vină proprietarul și să chem poliția”, a subliniat Aștilean.
9
parkinguri are Clujul, “cred că e orașul cu cele mai multe parkinguri din România” (Dan Tarcea).
Consilierul local Radu Boloveschi, de la USR, a luat de asemenea cuvântul. Principalele propuneri au fost creșterea tarifului de parcare la Sala Polivalentă, unde se plătește un leu pe oră, de trei ori mai ieftin decât alături, la Cluj Arena, apoi și tarifarea parcării la Baza Sportivă Gheorgheni, unde este gratis, spre deosebire de Baza Sportivă La Terenuri, unde se plătește. Boloveschi a cerut ca și persoanele care parchează pe trotuare late, cum se întâmplă pe străzile Observatorului și Nicolae Titulescu, să fie taxați.
14.185
de cereri pentru un loc de parcare a primit Primăria în anul 2022, dintre care 8.244 au fost trimise online (58%).
Viceprimarul Dan Tarcea a oferit răspunsuri pentru fiecare dintre propuneri. A spus că prețurile nu au fost majorate mai mult întrucât Primăria trebuie să perceapă tarife rezonabile, care să poată fi achitate și de pensionari sau persoane cu venituri mici și a explicat că parcările nenominale fac obiectul unor discuții în cadrul municipalității; a spus, de asemenea, că se caută soluții pentru ca mașinile care parchează pe trotuare să fie eliminate într-un fel sau altul. Despre prețul de la Polivalentă, viceprimarul a spus că acolo este alternativa, un leu pe oră față de 8 lei pe oră, cât se percepe în zona de taxare 1. Tarcea a venit și cu informații despre garaje; prin demolarea acestora, numărul de locuri din zonele respective a crescut cu 22-24%; s-a estimat că, prin desființarea a 10.000 de garaje (acum suntem la cca. 5.000) se vor crea 2.200 de locuri noi, adică echivalentul construirii a 9 parkinguri.
Vom vedea odată cu apariția formei finale a regulamentui de parcări dacă vreuna dintre ideile exprimate în dezbaterea publică a fost considerată utilă de către reprezentanții Primăriei.