Oradea tace și face. Proiect de 200 de milioane de euro din fonduri europene pentru rețeaua de tramvaie din jurul orașului

Autor  admin   în       4 luni în urmã     1362 Vizualizări.  

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că a semnat cu CFR protocolul privind dezvoltarea reţelei de tram-train metropolitan, cel mai important proiect de mobilitate în jurul oraşului Oradea. Valoarea totală a proiectului este de peste 200 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene.

Anunțul a fost făcut pe pagina sa de Facebook de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Liniile de tramvai vor fi racordate cu cele de cale ferată,  liniile vechi de cale ferată abandonate vor fi reabilitate și se va extinde transportul electric pe noi direcții, spre aeroport și spre Borș.

Cu noile tram-trenuri ce vor fi achiziționate prin proiect, navetiștii vor putea călători în condiții foarte bune în anii următori”, se arată în postare.

Ilie Bolojan a mai explicat faptul că de la finalizarea studiilor de fezabilitate pentru fiecare tronson și până în prezent, pe parcursul a cinci luni, au fost parcurse următoarele etape:

  • integrarea proiectelor și pregătirea aplicației de finanțare;
  • realizarea studiilor de trafic;
  • realizarea analizei cost-beneficiu;
  • corelarea proiectului cu cel de electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor;
  • avizarea soluțiilor propuse de Regionala CFR Cluj;
  • verificarea proiectului integrat de către specialiștii CFR SA;
  • analiza preliminară a proiectului de către consultanții desemnați să certifice aplicația de finanțare.

Față de prezentarea inițială, se vor face mai multe ajustări. Cele mai importante sunt:

  • se va renunța la racordarea liniei de tramvai din Rogerius, de pe str. Corneliu Coposu, cu liniile de cale ferată din Gara Oradea. Actuala stație de tramvai de la gară, platoul dintre stație și Gara CFR Oradea vor funcționa integrat, ca un hub de transport;
  • se va realiza un pasaj rutier suprateran, pe centura Oradea, peste calea ferată ce leagă Oradea de Băile Felix. Fără acest pasaj, o cadență în creștere a tram-trenurilor pe această rută în anii următori ar genera blocaje în circulație pe cele patru benzi ale centurii Oradea;
  • linia spre Borș va fi prelungită până la intrarea în Sântion, în zona pasajului rutier al drumului expres;
  • la capetele liniilor, spre Băile Felix – Cordău și spre Sântion – Borș, vor fi realizate spații de parcare pentru mașini și pentru biciclete.

„În luna august, după finalizarea ultimelor  modificări, vom aproba documentația finală. Înainte de abrobarea in ședința de Consiliu Județean, vom prezenta forma finală a întregului proiect.

În lunile următoare vom parcurge și ultimele etape:

  • avizarea în Consiliul tehnico-economic al CFR;
  • avizarea multicriterială finală a proiectului de către experții desemnați;
  • semnarea contractului de finanțare;
  • organizarea licitațiilor pentru achiziționarea materialul rulant și pentru realizarea lucrărilor de infrastructură cuprinse în proiect”, a mai scris Ilie Bolojan.

Valoarea totală a proiectului este de peste 200 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.