Obiectiv inițial ratat. Primăria nu vrea ca tichetul de la park&ride să ofere gratuitate pe mijloacele de transport în comun

Autor  Ionel Lespuc   în       18 ore în urmã     540 Vizualizări.  

Proiectul de tip park & ride de la Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, lansat inițial de Consiliul Județean Cluj și preluat ulterior de Primăria Cluj-Napoca, a suferit modificări importante față de planurile inițiale. Obiectivul inițial al acestui proiect era să faciliteze mobilitatea prin integrarea tarifelor de parcare cu cele pentru transportul public. Șoferii ar fi trebuit să beneficieze, cu plata parcării, de două călătorii gratuite cu mijloacele de transport public din Cluj-Napoca, o practică frecventă în alte orașe europene. Din păcate, această măsură nu a fost implementată de administrația locală. E clar, asta va scădea atractivitatea parcajului. De ce? Pentru că „nu ne complicăm”.

Tarifele actuale și justificările Primăriei

În ședința Consiliului Local Cluj-Napoca, viceprimarul Dan Tarcea a detaliat structura tarifelor actuale pentru parcarea de tip park & ride de la aeroport:

„Discutăm de doi lei pentru șase ore de staționare și de trei lei pentru 12 ore de staționare, adică în total 5 lei pentru 12 ore de staționare, astfel încât să fie mai ieftin decât în orice parcare din municipiul Cluj-Napoca. Considerăm că cele 12 ore sunt suficiente astfel încât un cetățean să ajungă la serviciu, să stea 8 ore la serviciu, să își facă cumpărături sau să bea o cafea dacă dorește.”

Pentru a descuraja utilizarea pe termen lung, fiecare oră care depășește cele 12 ore este tarifată suplimentar cu 15 lei. Tarcea a subliniat că acest model de tarifare are ca scop să prevină transformarea parcării într-un „cimitir de mașini” și să asigure funcționalitatea acesteia pentru scopul principal – facilitarea mobilității urbane.

Obiectivul inițial: integrarea tarifelor cu transportul public

Proiectul inițial al Consiliului Județean prevedea ca șoferii care utilizează park & ride-ul să poată călători gratuit cu două mijloace de transport în comun, costul fiind inclus în taxa de parcare. În alte orașe europene, această practică este esențială pentru a încuraja utilizarea transportului public și pentru a reduce aglomerația din traficul urban.

Park & ride-ul de la Aeroportul Cluj-Napoca este un proiect important pentru îmbunătățirea mobilității în oraș, însă lipsa conexiunii cu transportul public reprezintă o oportunitate pierdută. În timp ce tarifele actuale sunt atractive, integrarea cu rețeaua de transport în comun ar crește semnificativ utilitatea acestui serviciu și ar aduce Cluj-Napoca mai aproape de standardele europene.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.