O rută de cale ferată spectaculoasă care lega Maramureșul istoric de Transilvania a fost închisă circulației. Explicația dată de CFR Călători
O cursă de calea ferată, care leagă Maramureșul Istoric de Transilvania, a fost închisă circulației. În noua ediție din Mersul Trenurilor, niciun tren nu mai circulă pe această rută spectaculoasă începând cu 14 decembrie.
Ruta Salva (județul Bistrița Năsăud) – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației (județul Maramureș) ar putea fi desființată complet de CFR, pierzându-se astfel un traseu spectaculos, cu unul dintre cele mai lungi tuneluri din România, scrie ziare.com.
Trenurile pe relația Sighetu Marmației – Vișeu de Jos – Salva – Dej – Cluj-Napoca și trenul Sighetu Marmației – București Nord nu mai apar în Mersul Trenurilor începând cu 14 decembrie 2024.
CFR Călători: motivele pentru care a retras această cursă
Operatorul național de călători CFR Călători a explicat motivele pentru care s-a retras în noul mers al trenurilor de pe Salva – Vișeu – Sighetu Marmației, potrivit clubferoviar.ro.
În luna martie 2024, CNCF CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare a comunicat operatorului CFR Călători interdicția de a opera pe secția Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației, odată cu intrarea în vigoare a noului plan de mers de tren 2024 – 2025, cu locomotive diesel electrice de 2100 CP, din cauza stării accentuate de degradare a infrastructurii feroviare din zonă.
Conform sursei citate, CFR Călători se află în imposibilitatea de a asigura circulația trenurilor de călători în condiţiile şi constanţa unui mers de tren, alt tip de material rulant motor cu tracțiune diesel aflat în parcul de exploatare al CFR Călători nefiind pretabil pentru operarea trenurilor pe acest traseu cu caracteristici dificile de relief și de infrastructură feroviară.
„Secția de circulație Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației se întinde pe 140 km. Aceasta prezintă o complexitate deosebită (traseu montan cu poduri și podețe feroviare, viaducte și tuneluri) cu o pantă caracteristică maximă de 20,5 mm/m între staţiile Dealu Ştefăniţei – Fiad Hm pe o distanţă de 12,5 Km (pantă în creștere continuă în altitudine). Secția este operată în prezent doar de CFR Călători, cu garnituri de trenuri ce au în compunere locomotivă diesel electrică de 2100 CP şi 3-4 vagoane. Din cauza dificultății și complexității traseului, doar locomotivele diesel electrice de 2100 CP dispun de carateristicile tehnice necesare pentru operarea în condiții optime de circulație și de regularitate pe această secție”, au explicat oficialii CFR Călători.
Locomotivele de 1250 CP sau Desiro nu fac față
Programarea remorcării trenurilor cu un alt tip de material rulant motor, respectiv locomotive diesel hidraulice de 1250 CP sau automotoare Desiro, poate genera, din experiența exploatării acestui tip de material rulant motor, probleme majore chiar şi pentru secţii mai accesibile decât cea de față, Salva – Vişeu de Jos – Sighetu Marmației.
Şi în prezent, mai ales în situaţia condiţiilor meteo deosebite (îngheț, zăpadă, ploaie, frunze pe şină etc.) se înregistrează uneori întârzieri ale trenurilor de călători chiar și în cazul remorcării cu locomotive diesel electrice de 2100 CP pe relația Salva – Dealu Ștefăniței.
Motivul: fenomenul de patinaj sau defectări pe fondul solicitării excesive a locomotivei. Aceste probleme s-ar amplifica în cazul remorcării cu materialul rulant motor menționat mai sus (locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro), până la situaţia imposibilităţii operării, respectiv o locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro nu dispun de resursele necesare pentru parcurgerea unui astfel de relief montan dificil în regim de operare tren de călători, cu respectarea impunerilor și condiționalităților pentru un astfel de tren.