Numa’ un pic s-o hodinitu’. Iarăși zboară avioanele peste Cluj-Napoca
Avioanele care decolează de pe sau aterizează pe aeroportul clujean au avut o perioadă, în 2021, în care nu au mai zburat peste municipiu. Au ales ruta către și dinspre Apahida. Graficele arată însă că, în noiembrie și decembrie, multe au preferat să revină deasupra blocurilor Clujului.
Conducerea aeroportului a transmis un “notam”, o recomandare, către companiile aeriene, prin care piloții erau invitați să aleagă ruta spre Apahida. Sigur, există aspecte de ordin tehnic care obligă totuși piloții ca, uneori, să decoleze spre Cluj-Napoca.
Din aprilie 2021, numărul zborurilor peste Cluj a tot scăzut. Astfel, de la 45,87% a coborât după o lună la 29,88%, apoi la 20,24%, la 13,33% și la 12,79%, în august. Minimul s-a atins în octombrie, 11,29%. Pe final de an, urcarea a fost destul de bruscă: 25,86%, în noiembrie, apoi 31,72%, în decembrie. Oricum, mai bine decât în anii anteriori, când era 43,59% în ultima lună. Conducerea aeroportului a dat vina pe starea vremii pentru situația din ultimele două luni.
Maximul ultimilor doi ani și jumătate (datele cuprins informații strânse din iunie 2019) a fost înregistrat în iunie 2020, 54,72%.
Graficele sunt realizate de Dan Chizubăian și Viorel Băltărețu, de la USR. Cei doi s-au implicat în demersul civic “Nu ne mai zburați somnul”, iar deputatul Băltărețu a inițiat întâlniri trimestriale cu conducerea aeroportului.
Aeroportul are un aparat numit localizer, parte a unui sistem electronic de ghidare pentru aterizare, instalat pe partea dinspre Cluj-Napoca a pistei de decolare/aterizare. Pe timp de ceață, acesta ajută avioanele să aterizeze în siguranță. Dacă ar exista un astfel de dispozitiv și pe partea dinspre Apahida, avioanele ar putea ateriza și dinspre est.
“Cu toate progresele evidente, consider că mai este destul loc de îmbunătățire. Astfel, pentru anul 2022 am propus următoarele obiective:
- continuarea monitorizării tuturor zborurilor într-un mod transparent și colaborativ, consolidând datele de la toate instituțiile implicate într-un singur loc.
- asumarea de comun acord a unor obiective ambițioase de reducere a traficului aerian peste Cluj-Napoca, pe baza estimărilor de trafic pe care le vom primi până la 20 ianuarie. Aceste obiective vor fi stabilite până în 15 februarie 2022 și le vom comunica public.
- organizarea de întâlniri trimestriale pentru analiza datelor. Următoarea întâlnire fiind stabilită în săptămâna 10-15 aprilie 2022”, a scris Viorel Băltărețu, pe Facebook.