Ne vom plimba cu vehicule fără șofer. Al doilea proiect de cumpărare de autobuze autonome, la Cluj

Autor  Ionel Lespuc   în       2 years în urmã     1453 Vizualizări.  

Primăria clujeană a lansat, anul trecut, o licitație pentru cumpărare de autobuze autonome. Cele două oferte franceze depuse au fost neconforme, așa încât municipalitatea a decis să reia procedura. Dar demersurile întârzie. “Dificultatea constă în omologarea acestor vehicule”, a explicat, vinerea trecută, primarul Emil Boc. Între timp, celălalt “palat”, Consiliul județean, are un alt plan: două autobuze autonome care să circule în Cluj-Napoca și să lege orașul de Muzeul Satului.

Despre ce este vorba. În urmă cu câteva zile, la Cluj au venit norvegienii de la NUDA – Nordic Urban Design Agency.

Paranteză: NUDA a colaborat cu Muzeul Etnografic și Consiliul județean pe două proiecte de restaurare și a finanțat concursul de soluții pentru extinderea spațiului din Hoia. Așa cum știți, muzeul se va extinde de la 15 la 42 de hectare, urmând a fi incluse zone de agrement și sportive. Competiția a fost câștigată de Alice Oprică, o tânără arhitectă din Cluj.

NUDA a propus acum un alt proiect, în acord cu planul de mobilitate urbană a Clujului, de a avea un transport nepoluant. Aceste autobuze electrice autonome.

NUDA a selectat o problemă concretă: nu există transport public între oraș și Muzeul etnografic în aer liber.

“Acest lucru face ca muzeului să îi fie greu să atragă oameni, iar o destinație culturală importantă nu este optimizată ca atu al orașului. Aceasta este, de asemenea, o problemă concretă pentru parcul industrial adiacent muzeului în aer liber. Există o oportunitate realistă pentru URBAN de a oferi o soluție concretă prin intermediul consorțiului de parteneriat. Autobuzele autonome se vor potrivi perfect pentru această situație. Vor permite mai multă accesibilitate între oraș, muzeul în aer liber și parcul industrial”, se arată într-un document al norvegienilor. 

Concret, NUDA propune introducerea, într-o primă etapă, a două vehicule autonome, care să poate transporta câte 25 de persoane în picioare.

Ulterior, numărul de autobuze poate fi extins. O astfel de soluție a fost testată în Norvegia și urmează să se implementeze pentru transportul comercial de persoane.

În urma discuției de la Cluj, partea română s-a arătat interesată de proiect, mai ales că autobuzele ar urma să fie cumpărate, cel mai probabil, de partenerul norvegian. Rămâne de văzut dacă Consiliul județean va găsi o soluție la problema omologării, de care se plângea primarul Emil Boc.

About