Ne-au păcălit! CFR confirmă că doar două din cele patru loturi de pe linia de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor vor fi gata la termen

Autor  admin   în       6 luni în urmã  

Într-o lume a tunelurilor ce plonjează în oceane sau a podurilor făcute la sute de metri înălțime, CFR SA nu termină la timp electrificarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea din cauza „determinării nivelului de inundabilitate” a liniei și a reliefului muntos.

Doar două din cele patru loturi între Cluj și Oradea vor fi definitivate până la jumătatea anului viitor (potrivit contractului, finanțarea fiind asigurată prin PNRR-n.r.). Celelalte două loturi nu se știe din ce bani vor fi terminate.

Detalii au fost oferite publicației locale ebihoreanul.ro de către Eugen Dedu, șeful Direcției Implementare Proiecte cu Finanțare Externă din cadrul Companiei. Acesta a confirmat că până în august 2026 vor fi finalizate doar primele două, cele din Cluj. Pentru cele din Bihor, nicio șansă.

La termen, doar pe jumătate făcute

Conform responsabilului, în ceea ce privește lotul III, Poieni – Aleșd, sunt în lucru doar „aproximativ 15 km în zona Aleșd”, pe ceilalți 38 km dintre Aleșd și Vadu Crișului nefiind finalizat nici măcar proiectul tehnic.

„Aici au fost probleme în proiectare, acum se lucrează la finalizarea proiectului tehnic și credem că lucrările vor începe în iulie, doar că vor fi finalizate în a doua parte a anului 2027. În august 2026 vor fi la circa 50-55%”, afirmă Dedu, conform sursei citate.

Acum două luni, într-un răspuns pentru Media9, CFR susținea că lucrările sunt în grafic. Ne-a păcălit!

Electrificarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor: șanse mari ca lucrările să nu se încheie în 2026 și să pierdem banii europeni. CFR dă răspunsuri în silă

Problemele descoperite de CFR: relieful muntos și Crișul Repede

Potrivit reprezentantului CFR, dificultățile în proiectare au fost cauzate de relieful muntos și de proximitatea Crișului Repede, ceea ce ar fi îngreunat „determinarea nivelului de inundabilitate a liniei așa încât să fie protejată de revărsarea râului”, dar și de „asigurarea accesului riveranilor la proprietăți”, astfel că a fost nevoie să fie reproiectate accesurile auto în Bulz și Bratca.

Cele mai multe probleme sunt, însă, pe lotul IV, între Aleșd și Episcopia Bihor, unde lucrările ar putea fi finalizate doar în primul semestru al anului 2027, în august 2026 urmând să se ajungă, potrivit directorului, doar la 80%. Pe acest lot, spune Dedu, au fost probleme la exproprierea terenului pentru construirea pasajului rutier pe sub linii lângă gara Tileagd, care „ar putea fi finalizat până în august 2026”.

În Oradea, unde trebuie construită o nouă clădire pentru gara Velența, antreprenorii nu au finalizat încă proiectul tehnic, deși lucrarea este banală, fără nicio provocare tehnică. Tot în oraș, este întârziată înlocuirea celor două poduri feroviare peste Criș din zona Dragoș Vodă și a celui din strada Matei Corvin. Abia recent, spune oficialul CFR, „s-au adoptat noi tehnologii de execuție” care să grăbească ritmul de lucru, astfel că podurile vor fi gata în august 2026.

Un nou termen-limită

În schimb, va fi finalizat doar „în prima parte a anului 2027” pasajul rutier care va înlocui actualul pod Teodor Neș, insuficient de înalt încât sub el să poată fi montate liniile de contact pentru electrificare. Potrivit directorului din CFR, inițial proiectul tehnic prevedea un pasaj cu două benzi, câte una pe sens, care să lege doar bulevardul Ștefan cel Mare și Calea Bihorului, dar Primăria a impus ca el să aibă patru benzi și să conecteze și strada Ecaterina Teodoroiu, asumându-și cofinanțarea lucrării. „Deocamdată, antreprenorul lucrează la proiectul tehnic, sperăm să-l avem la finele lunii mai, pentru ca în iunie să înceapă lucrările”, spune Dedu.

Potrivit oficialului CFR, în august 2026 vor fi gata, practic, doar terasamentele cu noile șine, ceea ce înseamnă că până la finalizarea întregului proiect, în decembrie 2027, se va circula cu locomotive electrice doar între Cluj-Napoca – Poieni și Poieni – Aleșd, iar de aici doar locomotive Diesel, încă un an și jumătate după termenul-limită, august 2026.

166,5

kilometri reprezintă lungimea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor

Ultime cifre oficiale publicate de CFR arată că stadiile fizice pe cele 4 tronsoane sunt:

  • Lotul 1: Cluj-Napoca Aghireș – 28%;
  • Lotul 2: Aghireș Poieni – 37%;
  • Lotul 3: Poieni Aleșd – 5,57%;
  • Lotul 4: Aleșd Frontieră – 11,31%.

Cum mai este un an și două-trei luni până la împlinirea termenului – august 2026, este greu de crezut că inclusiv primele două loturi vor putea fi terminate.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.