Modernizarea Pieței Mărăști nu e poveste. S-a făcut al doilea pas
Piața Mărăști, încremenită dinainte de 1989, urmează să fie modernizată. Primul pas a fost comandarea, de către Primărie, a unor soluții de arhitectură; s-a ocupat de misiune, foarte bine, biroul Planwerk. A existat și o dezbatere publică pe acest subiect. Al doilea pas a fost obținerea certificatului de urbanism pentru elaborarea unui studiu de fezabilitate și a documentației de avizare a lucrărilor de intervenții, care a ieșit zilele trecute. Suntem încă destul de departe, dar intențiile devin serioase și trebuie să înțelegem că așa funcționează lucrurile.
Pe planșă, urbaniștii au redesenat piața. În locul Profi și OMV a fost propusă o clădire cu două niveluri de subsol, parter și șase etaje. “Noi am făcut recomandări. Trebuie să știți că piața nu a fost terminată, pe latura de est urma să se mai construiască. Noi am propus această clădire cu parking subteran și șase etaje”, explica, anul trecut, Tudor Pănescu, arhitect la Planwerk.
Primăria a solicitat un proiect pentru realizarea în zonă a unui parking subteran. Pe planșă sunt însă de-a dreptul trei parkinguri, toate subterane: unul în fața clădirii care găzduiește Poșta din Mărăști, cu 280 de locuri, altul la subsolul noului imobil cu șase etaje, de 250 de locuri, și al treilea în incinta rezidențială Dorobanților 105, cu 140 de locuri.
Pe strada Aurel Vlaicu – bulevardul 21 Decembrie se vor amenaja benzi dedicate mijloacelor de transport în comun și piste de biciclete. Pe partea cu piața agro-alimentară se renunță la o parte dintre parcări, odată ce în zonă ar urma să se construiască parkinguri; de asemenea, latura Aleeii Bibliotecii dinspre Poștă dispare cu totul. Întregul areal va avea o mulțime de copaci, de locuri de joacă pentru copii și de băncuțe.
Iată ce propun urbaniștii, arteră cu arteră. Menționăm însă că Primăria a anunțat că va pune în operă acest plan pe etape.
Bulevardul 21 Decembrie 1989
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
- se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
- se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
- se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
- se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
- se organizează standuri taxi (10 locuri);
- se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
- se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
- se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Bulevardul Aurel Vlaicu
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
- se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
- se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
- se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
- se organizează standuri taxi (7 locuri);
- se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
- se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
- se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
- se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Aleea Bibliotecii
- se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
- se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
- se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
- se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
- se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
- se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
- se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
- se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;
Strada Crinului
- se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
- se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
- se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989
Strada Ciocârliei
- se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
- se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
- se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.