Modernizarea căii ferate Cluj–Suceava: se atacă trecerea Carpaților. Scopul: 160 de km/oră
CFR Călători avansează ușor în proiectul de modernizare al liniei ferate Apahida – Suceava, iar primul tronson atacat este Ilva Mică – Pojorâta, care traversează Carpații. Proiectul este în faza obținerii acordului de mediu.
Axa feroviară ce urmează să fie refăcută este Cluj Napoca – Dej – Beclean – Salva – Vatra Dornei – Pojorâta – Suceava – Iași, inclusă în rețeaua europeană TEN-T și beneficiază de fonduri europene.
Modernizarea căii ferate spre Suceava presupune:
- reducerea semnificativă a timpului de călătorie;
- viteze maxime potenţiale de până la 160 km/h pentru pasageri;
- infrastructură modernă (linii electrice, semnalizare ERTMS + GSM-R) în linie cu standardele europene.
Pentru Cluj, asta înseamnă că linia ferată nu rămâne doar un traseu de legătură „înapoi” spre Moldova, ci devine un nod mai puternic în reţeaua naţională şi europeană de transport.
Documentaţia publică indică faptul că:
- Secţiunea de referinţă este între Ilva Mică şi Pojorâta – circa 106 km.
- Costul estimat pentru acel lot: aproximativ 5,9 miliarde lei cu TVA.
- Etapele următoare: obţinerea indicatorilor tehnico-economici, aprobarea în guvern, lansarea licitaţiilor pentru execuţie.











