Modernizarea B-dului 21 Decembrie: apare un scuar, se reduce numărul benzilor auto, condiții pentru bicicliști – IMAGINI

Autor  Ionel Lespuc   în       4 years în urmã     3898 Vizualizări.  

Bulevardul 21 Decembrie se pregătește să intre în modernizare. Primăria analizează momentul când poate să dea ordinul de începere a execuției. Totul depinde de evoluția altor șantiere din oraș. Așa cum știți, se desfășoară lucrări pe străzile Tipografiei, Emil Isac, Petru Maior, Napoca și în Piața Lucian Blaga. „Urmează să iasă autorizația de construire”, a precizat primarul Emil Boc.

Lucrările nu pot fi însă întârziate prea mult, având în vedere că vorbim despre un proiect pe fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Primarul a spus de mai multe ori că sunt prioritizate proiectele cu bani de la Comisia Europeană.

Planșa noului Bulevard 21 Decembrie a fost desenată de arhitecții de la Planwerk. Se știe deja și executantul, care este tot Diferit SRL, în asociere cu un grup de firme. Contractul a fost estimat de studiul de fezabilitate la suma de 44.297.451,45 lei, fără TVA, dar a fost atribuit pentru 41.789.589,63 lei (8,64 milioane de euro), fără TVA.

1.698

de metri liniari vor fi modernizați pe Bd. 21 Decembrie în cadrul acestui proiect. De asemenea, sunt vizați și 62 de metri liniari de pe strada David Ferenc. 43.130 metri pătrați are suprafața totală pe care se va interveni pentru lucrări de modernizare.

Pe întreaga lungime a arterei se vor crea piste de biciclete, marcate cu verde. Realizarea unor piste de biciclete de calitate a fost unul dintre „motoarele” proiectului. La fel și banda pentru mijloacele de transport în comun. Banda urmează să fie marcată cu roșu doar în zona intersecțiilor. Stațiile Companiei de Transport Public vor fi și ele modernizate.

„Marele câștig al proiectului este că apar trasee de bicicliști mai largi, protejate, față de situația de astăzi, când sunt la comun cu transportul în comun. Lățimea benzii de autobuze crește la 4,50, din care 1,50 metri va fi marcat ca pistă de biciclete, ceea ce oferă protecție sporită și pentru cei pe două roți. Autobuzul poate să te depășească fără să pună în pericol biciclistul. În prezent, la lățimea de 3-3,50 metri a benzii, se întâmplă ca bicicliștii să întârzie autobuzele, respectiv ca biciclistul să nu se simtă în siguranță. Un alt câștig este că, pe tronsonul de la Regele Ferdinand la Prefectură, va fi mai mult spațiu pentru pietoni, prin mutarea benzii de biciclete pe carosabil”, a spus arhitectul Tudor Pănescu, de la Planwerk.

Ca noutate, își face apariția un scuar în fața Bisericii Sf. Petru, unde va fi instalat mobilier stradal. Dispare însă parcarea dintre BRD și Liceul Traian Vuia. Facem aici o paranteză. BRD și-a lăsat în paragină de ani buni spațiul de la stradă, însă acum are un motiv bun să îl reorganizeze. Arhitecții nu au putut acolo decât să prevadă un trotuar și câțiva arbori. În zona Liceului Traian Vuia se va amenaja o stație de taxi.

Atenție! Se pierde o bandă de circulație generală pe tronsonul The Office – Regionala CF. Acum sunt patru, vor rămâne doar trei.

FOTO: Intersecția 21 Decembrie – Paris

FOTO: Intersecția 21 Decembrie – Petofi Sandor

În schimb, în nordul Pieței Avram Iancu și pe tronsonul Prefectură – Melody se va păstra actualul număr de benzi. 

FOTO: Bdul 21 Decembrie, între Prefectură și Melody

Au fost prevăzute stații de încărcare a mașinilor, bicicletelor și trotinetelor electrice, se creează un aliniament de arbori, cu sistem automat de irigație, se vor instala băncuțe care vor capta energia solară și vor fi dotate cu prize USB. Foarte interesante vor fi sistemele de monitorizare a traficului: “unda verde” va fi realizată prin comunicarea unor senzori din asfalt cu semafoarele, iar municipalitatea a gândit inclusiv un sistem de monitorizare a șoferilor care trec pe lumina roșie a semaforului. Va fi montat și un sistem de supraveghere video CCTV.

Trotuarele au fost lărgite atât cât se poate și vor fi pavate cu granit. Faptul că vor exista trotuare umbroase poate fi speculat în Piața Avram Iancu, unde proiectanții consideră că se pot instala terase.

FOTO: Partea nordică a Pieței Avram Iancu, intersecție cu Cuza Vodă

Se modifică și strada David Ferenc. „Este o stradă cu un aer aparte, cu arcada aceea care o traversează. Va deveni pietonală, inclusiv cu circulație velo, dar fără acces auto. Noi am propus ca stația de taxi de acolo să de mute pe strada paralelă, Juliot Curie„, a subliniat Tudor Pănescu.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.