Modernizare și stație de metrou cu cinci accese. Planuri pentru una dintre piețele centrale ale Clujului
Primăria clujeană a scos un certificat de urbanism pentru modernizarea Pieței Avram Iancu, a doua cea mai importantă din municipiu. Se dorește realizarea unui studiu de fezabilitate pentru regândirea spațiului public și a circulațiilor. Piața are un spațiu uriaș, dar o bună parte din el nefuncțional; la fel se întâmplă și în cealaltă piață nemodernizată a Clujului, Mihai Viteazu.
18.227
de metri pătrați are Piața Avram Iancu, potrivit informațiilor conținute de certificatul de urbanism.
Cele mai importante elemente ale Pieței Avram Iancu sunt Catedrala mitropolitană, Teatrul național și statuia lui Avram Iancu, atât de controversată în urmă cu ceva timp. Acum un an, Emil Boc întărea că statuia nu are voie să fie mutată cât este el primar.
”Vom avea un concurs internațional de soluții pentru modernizarea acestei piețe emblematice pentru Cluj-Napoca. Nu-mi place cum arată acum, este un spațiu neutilizat, prizonier al anului 2000. Piața trebuie să capete valențele unui oraș european, să beneficieze de o mai bună folosire a spatiului de care dispune, să ajungă una de ținută europeană. Ce pot să vă spun e că știu de criticile aduse statuii lui Avram Iancu, dar vă asigur că nimeni nu se atinge de aceasta. Acolo este, acolo va rămâne, își are locul acolo indiferent de ce spun unii și alții, restul se modernizează Dar, repet, cât sunt eu primar în Cluj-Napoca, nu se atinge nimeni de statuia aia. După ce nu voi mai fi, faceți ce vreți!”, spunea, în urmă cu un an, primarul Clujului.
Statuia lui Avram Iancu a fost instalată în 1993, operă a sculptorului Ilie Berindei, și a fost dorită acolo de fostul primar Gheorghe Funar.
200.000
de lei sunt prevăzuți în bugetul pe 2022, aflat deocamdată în consultare publică, pentru studiul de fezabilitate. Evident, lucrările nu vor putea începe decât anul viitor, cu finalizare în 2024, an electoral.
În certificatul de urbanism se prevede explicit că trei dintre parcele, conform cărții funciare, se află în zona de studiu a investiției ”Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan / Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida / drum Transregio Feleac TR35 -centura ocolitoare’’. De altfel, Piața Avram Iancu are un record de accese în stația de metrou, potrivit proiectului realizat de Metrans: cinci la număr. Planurile de modernizare vor trebui să țină cont de stațiile de metrou, ca să spargă în 2025 ce s-a modernizat în 2024.
“E o zonă construită protejată datorită valorilor urbanistice şi arhitecturale pe care le înglobează. In cadrul ei se află numeroase clădiri monument istoric clasate sau propuse spre clasare individual prin prezentul plan urbanistic general în Lista Monumentelor Istorice. (…) Intervenţiile vor urmări conservarea coerenţei ansamblului şi ridicarea gradului de finisare urbană, restaurarea, conservarea şi deparazitarea fondului construit valoros. (…)
Intervenţiile asupra domeniului public vor ţine cont de caracterul istoric al acestuia şi vor fi supuse spre avizare Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice şi autorizării”, se mai arată în certificatul de urbanism.