Microbuze electrice la preț de lux: România a cumpărat doar jumătate din cât estimase (și bugetase) UE, la prețuri duble. Clujul – 68 de bucăți

Autor  Ionel Lespuc   în       1 orã în urmã  

Programul național de achiziție a microbuzelor școlare electrice, finanțat prin PNRR, s-a transformat într-o afacere cu profituri uriașe pentru o singură firmă și cu pierderi semnificative pentru bugetul public.

Comisia Europeană calculase că 250 de milioane de euro sunt suficienți pentru 3.200 de microbuze, la un preț mediu de 78.000 de euro/bucată. România a cumpărat, în schimb, doar 1.300 de vehicule, la un preț mediu de 200.000 de euro (fără TVA), relevă o anchetă reporteris.ro.

Cazul Clujului

Și Consiliul Județean Cluj a intrat în acest program, achiziționând 68 de microbuze electrice la un preț de 1.011.500 lei fiecare, TVA inclus — adică aproximativ 203.000 de euro/bucată.

Cum s-a ajuns aici

  • Licitațiile din 60% dintre județe au fost câștigate de o firmă din Prahova, Aveuro Internațional, controlată de familia unei doamne din PNL, apropiată de Iulian Dumitrescu, politician care se confruntă cu acuzații de corupție.
  • Prețul de listă al unui Ford E-Transit este de 64.500 de euro, iar carosarea pentru transport de persoane costă între 15.000 și 20.000 de euro. Cu profit, un astfel de microbuz ar fi trebuit să coste cel mult 100.000 de euro.
  • În realitate, consiliile județene au plătit dublu, iar în unele județe chiar mai mult: la Olt, prețul a ajuns la 262.000 de euro/bucată.

Licitații cu o singură ofertă

În 90% din proceduri, a rămas o singură ofertă admisibilă — a firmei Aveuro. La Iași, trei competitori au fost eliminați din start, printr-o cerință tehnică restrictivă: lungimea maximă a vehiculului să fie de 6,8 metri, în timp ce majoritatea modelelor disponibile pe piață depășesc această dimensiune.

Media9 i-a solicitat un punct de vedere președintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, dar deocamdată acesta nu a răspuns.

 

About