METROUL de CLUJ. Utilajele care vor realiza cele două galerii ajung în țară în septembrie. Când vor începe săpăturile cel mai devreme
Startul lucrărilor la metroul clujean a fost dat în luna iunie, în plină campanie electorală pentru alegerile locale. Șantierul nu are un progres vizibil, întrucât în prezent se intervine doar pentru devierea rețelelor de utilități.
În toamna acestui an vor fi aduse utilajele care vor realiza cele două galerii de metrou, potrivit Radio Cluj. Aceste „cârtițe”, cum sunt denumite, vor începe săpăturile cel mai devreme în luna decembrie a acestui an.
Viceprimarul Dan Tarcea arată că odată ce va demara amenajarea tunelelor, utilajele de forare tip TBM (Tunnel Boring Machine) vor lucra fără pauză până când săpătura va fi terminată.
„La sfârșitul lunii septembrie- octombrie, aceste ‘cârtițe’ ar trebui să ajungă în România, după care există un termen de aproximativ trei luni de montare și atunci va fi momentul în care aceste ‘cârtițe’ vor putea să intre în pământ. În momentul în care ele vor intra în pământ, efectiv la săpătură, vor avea un spor între 8 și 15 metri de tunel pe zi. Aceste ‘cârtițe’ trebuie să lucreze în continuu pentru că ele sunt foarte grele, au aproximativ 300 de tone, iar în momentul în care se opresc există riscul să se scufunde și să nu mai poată să continue”, a declarat edilul potrivit sursei citate.
Prima etapă a lucrărilor la metrou va fi finanțată din Programul Național de Redresare și Reziliență și prevede amenajarea liniei subterane din Florești până în zona Primăriei Cluj- Napoca. Investiția va continua apoi din alte fonduri europene. Se preconizează că metroul va circula la Cluj în anul 2031.
- Contractul a fost semnat pe 25 mai 2023;
- Pentru a beneficia de banii din PNRR primele 9 stații și depoul trebuie finalizate până în august 2026, dar nu neapărat date în circulație;
- Execuția întregii magistrale de metrou ar trebui să dureze șapte ani.
Metroul din Cluj va traversa 21 de kilometri și va avea 19 stații între comuna Florești și capătul cartierului Iris. Lucrările ar putea fi finalizate până în 2031.
- În octombrie 2023, metroul din Cluj era deja la a patra licitație publică pentru contractul dirigenției de șantier. Valoarea acestuia a ramas la 211 milioane de lei.
- Licitațiile anterioare au fost anulate pentru că ofertele depuse au fost considerate neconforme. Proiectarea și Execuția lucrărilor de Infrastructură a fost câștigată de trei firme asociate din Turcia.
- Pentru construirea metroului, Ministerul Transporturilor cheltuie aproape 14 miliarde de lei, din care aproximativ 10% sunt fonduri din PNRR.
- Următoarele 10 stații sunt realizate din fondurile ministerului. Metroul din Cluj este cel mai complex proiect din Transilvania.