Mesaj greșit al Codului Rutier despre respectul în trafic. Cum sunt favorizați șoferii

Autor  Ionel Lespuc   în       6 luni în urmã  

Bicicliștii continuă să fie loviți de autoturisme la Cluj-Napoca, în situații în care șoferii nu acordă prioritate. Incidentele readuc în discuție problemele legate de siguranța participanților vulnerabili la trafic – pietoni, bicicliști, utilizatori de trotinete – și lacunele legislative din România care, în unele cazuri, îi protejează mai puțin decât pe șoferi.

Cazuri recente AICI și AICI.

„În majoritatea țărilor din Occident există o prezumție conform căreia, în cazul unui accident între un autovehicul și un participant vulnerabil la trafic, o parte din vină revine șoferului, chiar dacă și celălalt participant are o culpă evidentă,” spune Radu Mititean, fondatorul Clubului de Cicloturism Napoca. „Acest lucru este gândit pentru a oferi o protecție suplimentară pietonilor și bicicliștilor, dar și pentru a compensa dificultatea stabilirii exacte a dinamicii accidentului. Spre exemplu, în cazul coliziunii între două autovehicule, urmele pe caroserie, semnele de frânare și calculele vitezei pot clarifica circumstanțele. În cazul unui biciclist sau pieton, aceste dovezi sunt mai greu de obținut.”

Mititean atrage atenția asupra unui aspect controversat al legislației rutiere din România. Conform articolului 72, alineatul (4) din OUG 195/2002, pietonii surprinși și accidentați ca urmare a traversării prin locuri nepermise sau la culoarea roșie a semaforului poartă întreaga răspundere pentru accident, dacă șoferul a respectat regulile de circulație în acel sector.

„Această prevedere este șocantă din perspectiva bunelor practici internaționale. Dacă un șofer lovește un alt vehicul, iar acesta a încălcat o regulă de circulație, dar se poate demonstra că șoferul putea evita accidentul printr-o conduită preventivă – frânând sau reducând viteza –, poate fi tras la răspundere. În schimb, dacă victima este un pieton, chiar și în aceleași condiții, șoferul nu mai este considerat vinovat, dacă a respectat regulile din acel sector. Practic, legislația românească protejează mai puțin participanții vulnerabili la trafic decât pe șoferi,” explică Mititean.

Un alt exemplu relevant este obligația de conduită preventivă prevăzută de articolul 35, alineatul (1) din aceeași ordonanță, care cere tuturor participanților la trafic să evite punerea în pericol a altor persoane. „Această obligație generală este anulată de articolul 72, alineatul (4) în cazul accidentelor cu pietoni sau bicicliști care încalcă regulile. Este o abordare contrară practicilor din alte țări europene, unde șoferii sunt obligați să ia măsuri pentru a preveni accidentele, indiferent de greșelile celorlalți participanți la trafic,” spune Radu Mititean.

Incidentul de la Cluj ridică întrebări serioase despre relația dintre șoferi și participanții vulnerabili. În oraș, dar și în restul țării, se simte nevoia unei mai mari responsabilizări a șoferilor și a unei legislații care să-i protejeze mai bine pe cei expuși riscurilor în trafic.

„În alte țări, responsabilitatea șoferilor este clară. La noi, există o discrepanță mare între protecția oferită unui șofer și cea oferită unui biciclist sau pieton. Aceasta nu doar că reduce siguranța celor vulnerabili, dar transmite și un mesaj greșit despre respectul în trafic,” conchide Mititean.

Subiectul merită o analiză mai profundă, iar autoritățile ar trebui să ia măsuri pentru a garanta protecția reală a tuturor participanților la trafic.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.