Merge pe sârmă. Echilibrul precar în care se află directorul aeroportului, David Ciceo

Autor  Ionel Lespuc   în       5 years în urmã     3819 Vizualizări.  

Aeroportul internațional “Avram Iancu” are un director de multă vreme, iar acesta se numește David Ciceo. Unul care a gestionat instituția de-a lungul ultimelor evoluții: o pistă și o aerogară noi, majorarea numărului de călători până aproape de trei milioane. Sunt lumini în activitatea aeroportului, dar și umbre.

David Ciceo stă însă în fruntea aeroportului într-un echilibru precar. Plecând de la premisa că instituția nu poate avea un șef mai bun, Ciceo se luptă cu dinții și cu ghearele pentru a-și păstra funcția, atacată din mai multe părți. Vom enumera câteva dintre modalitățile prin care el reușește să rămână, încă, în funcție.

Curtea Constituțională și-a spus părerea

Aeroportul internațional “Avram Iancu” nu este societate comercială, ci o regie autonomă deținută de Consiliului Județean (CJ) Cluj. Proprietarul a încercat, printr-o hotărâre de Consiliu Județean, să organizeze un concurs pentru posturile de administratori la aeroport și să semneze contracte de mandat, conform OUG 109/2011. Asta întrucât Ciceo are contract pe o perioadă nedeterminată. De altfel, CJ a făcut același demers cu toate regiile din subordinea sa.

 

Toate HCJ-urile care priveau regiile au fost atacate în instanța de contencios administrativ de prefect, iar în șase dintre cele șapte situații Consiliul Județean a câștigat. Al șaptelea caz este chiar cel privind aeroportul, în care Ciceo a cerut să fie intervenient în dosar. Ca să nu se expună unui concurs, directorul aeroportului a atacat OUG 109/2011 la Curtea Constituțională. A durat mult, însă acțiunea a fost respinsă, iar acum procesul continuă de unde rămăsese. Probabil că va pierde la rândul său, dar cu tot cu recurs are la dispoziție cel puțin un an. Și speră că va veni un alt președinte al Consiliului Județean, care îl va sprijini să rămână șef al aeroportului. 

Aici însă e de remarcat că Ciceo a fost apropiat în ultimii ani de tabăra PSD. Dacă e să judecăm după procentul pe care l-a obținut Viorica Dăncilă în județ, respectiv Klaus Iohannis, pare limpede că vom avea tot PNL la putere după „locale”. Nu sună încurajator, domnule director!

Cum să primești mită o casă?

Chiar și fără să piardă un eventual concurs, David Ciceo tot își poate părăsi fotoliul. Și nu de bunăvoie. Condiția este aceea să fie găsit vinovat în dosarul de corupție în care este judecat. Șeful aeroportului a fost trimis în judecată, alături de cunoscutul om de afaceri șpăgar Ioan Bene, fostul manager al firmei Construcţii Napoca SRL, cel care l-a mituit și pe fostul președinte al Consiliului Județean Horia Uioreanu. Potrivit procurorilor, Ciceo ar fi primit mită din partea lui Bene o casă finisată de 300 de metri pătrați (știți povestea, însă tot șocant rămâne). Expertizele prelungite au disjuns dosarul de ancheta faţă de Uioreanu şi Bene, care deja s-a finalizat cu condamnarea inculpaţilor.

Cine măsoară portanța pistei

Mai există la aeroport încă o situație: oricât de SF ar părea, în șase ani nu s-a putut face o verificare a calității pistei de aterizare-decolare. Aceasta măsoară 2.100 de metri lungime, însă nu se știe cât este de solid betonul. Reprezentanții Consiliului Județean au prezentat fotografii cu cârpeli ale pistei inaugurate în 2013 și au recepționat obiectivul cu observații. Există bănuiala rezonabilă că PCN (pavement classification number), coeficientul de portanță, nu ar fi cel declarat oficial. Suspiciunile pleacă de la faptul că parcarea de avioane Apron 4, care ar fi trebuit să aibă PCN peste 80, ar avea de fapt mai puțin. Iar pista și Apron 4 au fost construite în aceeași perioadă de Construcții Napoca, firma lui Ioan Bene, personajul cu îndeletnicirile expuse mai sus. CJ a făcut un prim audit, însă specialiștii veniți din Timiș au plecat în condiții neelucidate, fără să semneze documentul elaborat, deloc avantajos pentru aeroport. Curat X Files. Iar licitațiile pentru găsirea unei alte firme de audit, internaționale de data aceasta, așa cum își dorește președintele CJ, Alin Tișe, s-au soldat cu eșecuri. Aparent, nimeni nu pare interesat să verifice afacerile încheiate de David Ciceo. Evident, dacă s-ar dovedi că PCN-ul pistei este de 60, spre exemplu, am avea încă un proces cu directorul aeroportului pe post de inculpat.

Momentan este liniște. Consiliul Județean este în armistițiu cu David Ciceo, întrucât e perioadă cu multe alegeri. Schelete are toată lumea în dulap. De exemplu, etapa pe “rude” poate crea victime și în tabăra lui Alin Tișe, taman în timp ce Emil Boc vorbește despre valoare și meritocrație. Între timp, însă, tot în liniște, judecătorii discern cât e cinste și cât nu în activitatea directorului aeroportului. Mersul pe sârmă se poate încheia pentru el tot în fotoliul de director. Sau după gratii.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.