Mai scumpă ca autostrada. Cât costă un kilometru de centură metropolitană la Cluj (+bretea și drumuri de legătură)
Centura metropolitană a Clujului este un drum de clasă tehnică 2, tip drum expres; adică nu va putea fi clasificată ca autostradă. Cu toate acestea, costurile sunt amețitoare, comparabile cu cele ale unor drumuri de clasă tehnică 1. Toate informațiile apar în studiul de fezabilitate realizat de o echipă de proiectanți români și care s-a aflat joi în dezbatere publică.
101,08
kilometri de drumuri noi ar urma să se realizeze prin acest proiect. Centura metropolitană va avea 42,13 kilometri, la care se adaugă 26,62 de kilometri de bretele la cele 20 de noduri propuse, iar drumurile de legăturăvor avea 32,33 de kilometri.
Media9 a calculat cât ar urma să coste un kilometru de drum, așa cum rezultă din calculul estimativ realizat de proiectanții centurii. Aceștia au înaintat suma de 6 miliarde de lei, 1,2 miliarde de euro.
11,78
milioane de euro este prețul mediu per kilometri de drum nou. Atenție, însă, nu vorbim doar despre centură, ci și despre bretele și drumuri de legătură, care în teorie ar trebui să fie mai ieftine.
Să facem câteva comparații. Tronsonul de autostradă Sibiu – Boița, 13,17 kilometri, început în 2020, costă 125 de milioane de euro. Asta înseamnă mai puțin de 9,5 milioane de euro pentru un kilometru de drum. Așadar, autostrada lor este mai ieftină decât centura noastră.
Ne-am uitat și la țările din jurul nostru. Un raport serbianmonitor.com arată că, în Serbia, costul autostrăzilor care se construiesc variază între 7,2 și 12,5 milioane de euro/km. În Ungaria, potrivit Daily News Hungary, prețul mediu al kilometrului de autostradă este de 11,2 milioane de euro.
Este adevărat că 1,3 miliarde de lei este costul exproprierilor. Banii pentru această investiție ar urma să vină din fonduri europene; centura este inclusă în Programul operațional regional de transport, în exercițiul financiar 2021-2027 al Comisiei Europene.
4
tuneluri ar urma să aibă proiectul centurii. Două în zona Mănăștur – Făget (490 și 370 de metri), două pe traseul drumului de legătură Baciu – Florești (450 și 310 metri lungime), care trece pe lângă Pădurea Hoia.
Centura va avea 156 de structuri, poduri, pasaje, viaducte, pe o lungime totală de 22,7 kilometri.
Una dintre calitățile importante ale proiectului este reducerea timpul de transport cu până la 67%. Proiectantul Silviu Tegzeșiu a dat exemplul unei deplasări de la Florești la Apahida, care acum durează peste o oră; după ce va exista centura, va scădea sub 30 de minute.
Proiectanții au prezentat și viteza de deplasare maximă pe centură: 100 de kilometri/oră pe lungimea a 25 de kilometri, în afara municipiului, 80 de kilometri/oră pe parcursul a 17 kilometri, în interiorul municipiului.











