Mai rapid și mai eficient. Proiectul „Bună Ziua”, lucrare în „regie proprie” a Clujului
Ați văzut deja strada Bună Ziua, care arată admirabil. Este un model nou de proiect, al Clujului: a fost realizat în regie proprie. Municipalitatea nu a mai făcut o licitație pentru atribuirea lucrării, ci a încredințat-o Regiei Autonome a Domeniului Public, aflată în subordinea sa. Asta deschide noi oportunități. Vă dau un exemplu: reconstruirea podului Garibaldi a fost scoasă la licitație de patru ori, dar nimeni nu s-a arătat interesat. De ce să nu se facă în regie proprie?
Marele avantaj este că lucrarea se face în ritmul dictat de Primărie. Strada Bună Ziua a fost finalizată cu două luni mai devreme decât se anunțase, 15 mai în loc de 16 iulie.
Viceprimarul Dan Tarcea a fost desemnat să se ocupe de acest proiect încă de la început. „Provocările cele mai mari au fost legate de rețele, pentru că erau foarte multe rețele de o parte și de alta, am și lărgit această stradă, de aceea aceasta a fost cea mai mare provocare. Sigur, trecând peste exproprieri, au fost discuții cu vecinii, cu proprietarii de acolo, dar în final am reușit să trecem peste toate”, a afirmat Tarcea.
Strada are acum trei benzi pentru vehicule, piste pentru biciclete vopsite în verde și trotuare elegante. Au fost plantați arbori și s-au instalat semnalizatoare rutiere. A fost amenajat un sens giratoriu la intersecția cu străzile Trifoiului, Fagului și Măceșului, cu spațiu verde și sistem de irigații.
Au fost amenajate șase stații de autobuz (câte trei pe fiecare sens de mers), două standuri de taxi (câte unul pe fiecare sens de deplasare), două alveole pentru încărcarea vehiculelor electrice cu câte două poziții fiecare (câte una pe fiecare sens de deplasare) și cinci treceri de pietoni dotate cu semafoare cu buton și sonorizare, respectiv cu marcaje tactile pentru nevăzători și suprailuminare.
Media9 vă prezintă câteva dintre cifrele acestei investiții:
-
1.161,41 metri are strada Bună Ziua, de la intersecția cu Calea Turzii până la cea cu strada Fagului.
-
3 benzi de circulație pentru autovehicule există în prezent, una de coborâre dinspre Calea Turzii, două de urcare.
-
2 piste de biciclete a câte 1,5 metri au fost realizate.
-
1,9 metri este lățimea fiecăruia dintre trotuare.
-
64 de persoane au fost expropriate pentru a se putea face supralărgirea arterei. 1.692.676 lei este costul total al exproprierilor.
-
80 este media de angajați RADP care au fost dislocați pentru realizarea acestui proiect.
-
10 ziduri de sprijin cu parapet pietonal au fost ridicate de muncitorii regiei.
-
19.750.583 lei, cu TVA, a fost valoarea totală a proiectului.
-
10 luni au durat lucrările. Ordinul de începere s-a dat în 16 iulie 2019.
Interesant este că Elek Levente, președintele Asociației pentru Protecția Urbanistică a Clujului (APUC) și membru USR, a avut răbdare să numere arborii plantați. Potrivit lui Elek, s-au plantat numai 57% dintre copacii promiși și ar mai fi nevoie de 47 pentru a se respecta proiectul.