MAGISTRALA 300. Undă verde pentru construcția unui lot de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Oradea. Trenurile vor circula cu 160 km/oră

Autor  admin   în       8 luni în urmã     3517 Vizualizări.  

Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire pentru lotul 3 al Magistralei CFR 300 Cluj Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria, dintre localitățile Poieni și Aleșd. 

2,117

miliarde de lei, fără TVA, reprezintă valoarea contractului pentru lucrările pe lotul 3 al Magistralei CFR 300 de la Poieni la Aleșd

Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor dintre Poieni (județul Cluj) și Aleșd (Bihor) a fost semnat în toamna anului 2022 cu asocierea de constructori FCC (Spania) – Gulermak (Turcia) pentru 2,117 miliarde de lei, care are finanțare din PNRR și un termen contractual de 42 luni (6 luni proiectare și 36 execuție).

52,74

de kilometri este lungimea sectorului de cale ferată dintre Poieni (jud. Cluj) și Aleșd (jud. Bihor)

„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA vă informează că a fost semnat primul contract de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, în valoare de 2,11 MILIARDE lei, pentru LOTUL 3 POIENI – ALEȘD, aferent obiectivului de investiții ‘Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)’, finanțat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), Componenta 4 – Transport sustenabil. Semnarea contractului pentru electrificarea și modernizarea secțiunii POIENI – ALEȘD, un prim lot, din cele 4 care vizează întregul tronson Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, reprezintă startul în implementarea proiectelor majore de infrastructură feroviară din Regiunea de Nord – Vest.

Prin electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor vom asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, vom contribui semnificativ la descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici și reșim să le oferim tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest”, a declarat Ion Simu Alexandru, directorul general al CFR SA.

160

de kilometri/oră va fi viteza maximă pe care o vor dezvolta trenurile pe secțiunea Poieni – Aleșd

Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, desemnată câștigătoare în luna octombrie, va elabora proiectul tehnic și va executa lucrările de electrificare și modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe secțiunea POIENI – ALEȘD, în lungime de 52,74 km, inclusiv lucrări civile în stațiile Bratca și Aleșd, în cele 7 halte de mișcare – Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan;

31

de treceri la nivel de cale ferată vor fi pe această secțiune de cale ferată din Magistrala 300 Cluj-Napoca – Oradea

6 puncte de oprire – Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crișului, Aleșd -, lucrări de modernizare a lucrărilor de artă – 10 poduri, 91 podețe, 2 tuneluri – Șuncuiuș (191 m), Peștera (86,20 m) -, 2 pasaje denivelate noi, la km 571+588 și km 590+950, sisteme automate de semnalizare la 31 de treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, precum și lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R) pe întregul traseu.

Potrivit economedia.ro, pe lotul 2 Aghireș – Poieni lucrează Asocierea Alstom – Arcada cu autorizație completă, iar pe lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (47 km) Webuild va preda proiectul tehnic pentru aprobare.

În ianuarie 2024, Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire și pentru lotul 1 de la Cluj – Aghireș (fără pasajul Tăietura Turcului).

166

de kilometri este lungimea de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Oradea care urmează să fie modernizată în următorii 4 ani.

Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca – Oradea – vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în nota de fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Magistrala Cluj – Napoca – Oradea cuprinde 4 loturi:

  1. CLUJ NAPOCA – AGHIREȘ (LOTUL 1) – Asocierea RAILWORKS, ofertă în valoare de 1.611.475.802,43 lei, fără TVA;
  2. AGHIREȘ – POIENI (LOTUL 2) – Asocierea RAILWORKS, ofertă în valoare de 1,5 miliarde de lei, fără TVA
  3. POIENI – ALEȘD (LOTUL 3) – Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihorofertă în valoare de 2.117.167.899,08 lei, fără TVA;
  4. ALEȘD – FRONTIERĂ Ungaria (LOTUL 4– Asocierea WEBUILD SPA – IMPRESA PIZZAROTTI& C SPA – SALCEF SPA, cu valoarea de 2.416.850.365,99 lei, fără TVA.

O călătorie cu trenul între Cluj-Napoca și Oradea dura două ore și 53 de minute în 1929, două ore și 12 minute în 1989 și două ore și 30 de minute în 2022.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.