MAGISTRALA 300. Prima filmare integrală de pe lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș. Care este stadiul fizic al lucrărilor

Autor  Tudor Știrbu   în       5 luni în urmã     1490 Vizualizări.  

Asociația Pro Infrastructură (API) a postat, în premieră, o filmare integrală de pe Magistrala M300 între Cluj-Napoca și Aghireș (gara Aghireș). Este vorba de lotul 1 din cele 4 din proiectul de electrificare și modernizare cale ferată Cluj-Napoca – Oradea (Episcopia Bihor). 

30,41

de kilometri este lungimea lotului 1 Cluj-Napoca – Aghireș de pe Magistrala 300.

În cadrul lucrărilor de pe lotul 1, se modernizează gara Cluj-Napoca, haltele Baciu Triaj și Gârbău, se fac două PO noi la Baciu și Tetarom. În gara mare se vor construi o clădire administrativă nouă și un centru de control.

Contractul de 1,6 miliarde lei fără TVA a fost semnat în 30.12.2022 și prevede 6 luni de proiectare și alte 36 pentru execuția lucrărilor. Reprezentanții API consideră că încadrarea în termenul PNRR actual (2026) este foarte puțin probabilă.

5%

este stadiul fizic al lucrărilor pe lotul 1 de pe M300 Cluj-Napoca și Aghireș.

Postarea Asociației Pro Infrastructură

„Calea ferată Cluj-Aghireșu a intrat în reconstrucție. Avem prima filmare integrală de pe Magistrala M300 între Cluj-Napoca și Aghireșu (gara Aghireș), adică lotul 1 din 4 al proiectului de electrificare și modernizare dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor).
Pe aici trenurile ardelenești ‘high speed’ vor circula cu maximum 100 km/h față de 80 km/h înainte, pe același traseu sinuos austro-ungar, fiindcă doar două curbe au fost reproiectate, la nord-vest de Gârbău. Îmbunătățirile notabile sunt electrificarea liniei și introducerea semnalizării moderne ETCS. Într-un viitor incert va exista și un serviciu de tren metropolitan.
În plin sezon de construcții și într-o zi de lucru, joi, am sperat să vedem o mobilizare mai bună a Asocierii RailWorks formată din Arcada și Alstom. Progresul fizic este aproximativ 5% cu avans financiar 11%. Lucrările de până acum constau în demontarea firului 1, execuția organizării de șantier și amenajarea albiei râului Nadăș. Încă se circulă pe firul vechi până la Aghireș.
Ținta ambițioasă este încadrarea în termenele PNRR, adică finalizarea până în 2026. Contractul de 1,6 miliarde lei fără TVA a fost semnat în 30.12.2022 și prevede 6 luni de proiectare și alte 36 de execuție. Spuneți voi ce șanse sunt să se respecte aceste jaloane.
Mâine (marți, 18 iunie – n.r.) dimineață urmează filmarea cu lotul 2, Aghireșu – Poieni, disponibilă deja în avanpremieră pentru susținătorii de pe Patreon. Iar dacă vremea capricioasă din Apuseni ne cruță drona, vom ajunge și pe lotul 3 în defileul Crișului”, au transmis reprezentanții Asociației Pro Infrastructură pe Facebook.

166

de kilometri este lungimea de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Oradea care urmează să fie modernizată în următorii ani.

Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca – Oradea – vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în nota de fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Magistrala Cluj – Napoca – Oradea cuprinde 4 loturi:

  1. CLUJ NAPOCA – AGHIREȘ (LOTUL 1) – Asocierea RAILWORKS, ofertă în valoare de 1.611.475.802,43 lei, fără TVA;
  2. AGHIREȘ – POIENI (LOTUL 2) – Asocierea RAILWORKS, ofertă în valoare de 1,53 miliarde de lei, fără TVA
  3. POIENI – ALEȘD (LOTUL 3) – Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihorofertă în valoare de 2.117.167.899,08 lei, fără TVA;
  4. ALEȘD – FRONTIERĂ Ungaria (LOTUL 4– Asocierea WEBUILD SPA – IMPRESA PIZZAROTTI& C SPA – SALCEF SPA, cu valoarea de 2.416.850.365,99 lei, fără TVA.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.