MAGISTRALA 300. Catastrofal! Lucrările pe cele 4 loturi de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Oradea au înregistrat în septembrie un progres „sublim”: ZERO PROCENTE!

Autor  Tudor Știrbu   în       4 saptãmâni în urmã     1062 Vizualizări.  

Media9 îți prezintă, ca în fiecare lună, stadiul lucrărilor feroviare pentru modernizarea infrastructurii de pe Regionala CFR Cluj.

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a publicat pe site-ul propriu Stadiul proiectelor de reabilitare sau de modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabileProiecte aflate în execuție cu cele mai recente date tehnice din luna septembrie 2024. 

Stadiul tuturor proiectelor feroviare din țară poate fi consultat aici.

Avansul șantierelor feroviare pe M300 în septembrie 2024

Printre șantierele de cale ferată din țară la care se lucrează se află și cele patru loturi de pe Magistrala 300 Cluj-Napoca – Oradea – vamă Ungaria (166 kilometri).

Media9 vă prezintă stadiul lucrărilor pe aceste loturi pe luna septembrie 2024.

Însă progresele înregistrate în această lună pe toate cele 4 loturi sunt de ZERO procente. În această situație, e clar că lucrările nu s-ar putea încadra în termenul stabilit prin PNRR (august 2026).

Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș

  • Lungime: 30,41 kilometri;
  • Constructor: Asocierea Railworks formată din Alstom Transport (lider) și Arcada Company S.A.;
  • Stadiul fizic execuție: 13% (13% și în luna august)/avans față de luna precedentă: 0%;
  • Data începerii: 30.01.2023;
  • Data finalizării: august 2026;
  • Valoare lucrări: 1,611 miliarde lei (fără TVA);
  • Lucrări în derulare.

Lotul 2 Aghireș – Poieni

  • Lungime: 36,530 kilometri;
  • Constructor: Asocierea Railworks formată din Alstom Transport (lider) și Arcada Company S.A.;
  • Stadiul fizic execuție: 17% (17 % și în luna august)/avans față de luna precedentă: 0%;
  • Data începerii: 25.01.2023;
  • Data finalizării: august 2026;
  • Valoare lucrări: 1,535 miliarde lei (fără TVA);
  • Lucrări în derulare.

Lotul 3 Poieni – Aleșd

  • Lungime: 52,74 kilometri;
  • Constructor: Asocierea FCC Construccion – Gulermak;
  • Stadiul fizic execuție: 2,50% (2,50% și în luna august)/avans față de luna precedentă: 0%;
  • Data începerii: 16.01.2023;
  • Data finalizării: august 2026;
  • Valoare lucrări: 2,117 miliarde lei (fără TVA);
  • Lucrări în derulare.

Lotul 4 Aleșd – frontieră Ungaria (VIDEO mai jos)

  • Lungime: 46,744 kilometri;
  • Constructor: Asocierea Webuild SPA Impresa Pizzarotti & C SPA – Salcef SPA;
  • Stadiul fizic execuție: 6,22% (6,22 % și în luna august)/avans față de luna precedentă: 0%;;
  • Data începerii: 23.01.2023;
  • Data finalizării: august 2026;
  • Valoare lucrări: 2,416 miliarde lei (fără TVA);
  • Derulare activități de proiectare.

Obiectivul de investiții:

Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)”. 

Obiectivul este finanțat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR).

Modernizarea acestei linii ferate va cuprinde și aducerea la standarde europene a 11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire, astfel:

  • 11 staţii CF:  Cluj Napoca , Aghireș, Huedin, Poieni, Bratca, Aleșd, Tileagd, Oșorhei, Oradea Est, Oradea, Episcopia Bihor;
  • 11 halte de mișcare: Baciu Triaj , Gârbău, Stana, Brăișoru, Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan;
  • 21 de puncte de oprire: Tetarom, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădăşel, Macău, Doroltu, Aghireş, Jebuc, Bologa, Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crişului, Aleşd, Tețchea, Telechiu, Săbolciu, Săcădat;

Gara Cluj-Napoca va fi modernizată 

Proiectul presupune și modernizarea Gării Cluj-Napoca. Peroanele, care vor avea lungimea de 400 m și lățimea de 6,55 m, vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces pentru persoanele cu handicap locomotor sau pentru pasagerii cu cărucioare sau trollere voluminoase.

Iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri echipate cu leduri cu o putere de aproximativ 100 W, amplasate pe stâlpi metalici cu înălțimea de șase metri.

Cât privește liniile, șapte vor fi desfinţate, iar nouă reabilitate. Viteza maximă de circulație prin stație este de 30 km/h.

Gara Oradea va avea o nouă înfățișare

Modernizarea Gării Oradea va presupune construcția unor peroane lungi de 400 m și late de 6,55 m, care vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces. La fel ca la Cluj-Napoca, iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri pe bază de cu leduri.

Lucrările de demontare a șinelor de cale ferată au început în gara Oradea. 

MAGISTRALA 300. Se lucrează la demontarea șinelor și traverselor dintr-o gară mare de pe traseul Cluj Napoca – Episcopia Bihor (frontieră Ungaria)

7,679

miliarde de lei (fără TVA) este valoarea investiției pentru reabilitarea și modernizarea Magistralei 300.

160

de kilometri/oră va fi viteza maximă pe care o vor dezvolta trenurile, pe unele sectoare, după modernizarea infrastructurii de pe Magistrala 300.

Cum arătau datele pe cele 4 loturi de pe M300 în luna august, în articolul de mai jos:

MAGISTRALA 300. Nici melcul nu merge atât de încet! Stadiul lucrărilor în luna august pe cele 4 loturi de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Oradea

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.