Magazinele care refuză să înlocuiască produse defecte riscă amenzi între 5.000 și 25.000 de lei
Una dintre lacunele importante ale legislației de protecţie a consumatorilor a fost eliminată: a fost promulgată Legea 190/2025, care-şi propune să sancţioneze comercianţii ce nu înlocuiesc bunurile neconforme în termenul legal. Concret, vânzătorii care refuză sau amână nejustificat schimbarea produselor defecte, în termen de 30 de zile de la constatarea neconformităţii, pot fi amendaţi cu sume între 5.000 şi 25.000 lei.
Legea modifică Ordonanţa de urgenţă 140/2021 prin completarea articolului referitor la conformitatea bunurilor vândute către consumatori, după ce până în prezent prevederea privind termenul de 30 de zile nu era însoţită de sancţiuni clare. Astfel, autorităţile îşi propun să transforme dreptul teoretic al consumatorului – de a solicita înlocuirea produsului neconform – într-o obligaţie reală pentru comerciant, prevăzută cu măsură disciplinară.
Măsura a intrat în vigoare începând de ieri, 23 noiembrie 2025. De acum înainte, magazinele fizice sau online trebuie să îşi adapteze procedurile interne – de la gestionarea reclamaţiilor până la logistica schimbului de produse – pentru a evita sancţiunile. Legea se adresează nu doar bunurilor mari precum electrocasnice sau electronice, ci tuturor produselor vândute care pot deveni neconforme fără vina consumatorului.








