Lucrările de modernizare a liniei de cale ferată Cluj-Oradea-Vama Borș, marcate de întârzieri. Unele loturi nu se vor încadra în termen

Autor  admin   în       3 luni în urmã  

Ministerul Transporturilor nu se va afla în situația de a pierde nici măcar un euro din PNRR, în condițiile în care valoarea totală a proiectelor finanțate prin PNRR este de 20 de miliarde de euro, a explicat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.

Proiectele de infrastructură finanțate prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) trebuie încheiate până în vara lui 2026, pentru a beneficia de finanțare europeană.

În ceea ce privește proiectele din zona feroviară, Sorin Grindeanu a subliniat că sunt opt loturi, unele dintre ele merg bine, dar unele s-ar putea să fie în situația să nu fie încheiate până în vara anului viitor, potrivit Agerpres.

DECLARAȚIE

„Mă refer la trei dintre ele. De exemplu, e un lot pe Episcopie – Cluj care un pic e blocat, fiindcă avem un constructor care ne spune că acolo e o zonă inundabilă. Acum vă dau un exemplu. Cei care au proiectat spun că nu. Avem tot felul de expertize, contra-expertize, deci suntem într-o situație care s-ar putea să ne ducă în acest scenariu, de a nu finaliza până în vara anului viitor. Nu se întâmplă lucrul ăsta, le transferăm, așa cum v-am spus, pe Programul Operațional de Transport. Deci noi nu pierdem bani, având în vedere că avem această rezervă de aproximativ 14 miliarde”.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii

Lucrările pe cei 166,5 km de traseu feroviar dintre Cluj-Napoca – Oradea – Vama Borș au fost împărțite pe patru segmente:
*Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);
*Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);
*Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);
*Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

Dacă pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca sperăm să se reia circulația în prima parte a anului viitor, inițial pe tracțiune diesel, pe celelalte două doar putem visa la trafic pe ambele fire la final de 2026”, semnala recent Asociația Pro Infrastructură.

Lucrările la linia de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Vama Borș sunt în diferite stadii de realizare. Cel mai avansat este lotul dintre Aghireș și Poieni, realizat în proporție de 32%. Pe cele două tronsoane de pe teritoriul județului Bihor, s-a lucrat mai puțin de 10%.

Potrivit raportului oficial oferit de CFR, la sfârșit de ianuarie 2025, stadiul fizic al proiectului arăta o situație dificilă în teren:

  • LOTUL 1: Cluj – Aghireș, 30 de km, realizat 23%;
  • LOTUL 2: Aghireș – Poieni, 36,5 km, realizat 32%;
  • LOTUL 3: Poieni – Aleșd, (care include defileul, zona cea mai dificilă de pe traseu) 52 de km, realizat 4,4%;
  • LOTUL 4: Aleșd – Episcopia Bihor, 46 km, realizat 9,8%.

 

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.