Locuitorii din Mărăști cer un parking cu terenuri de sport deasupra. Alții solicită Primăriei să renunțe complet la modernizarea zonei
Piața Mărăști urmează să intre într-un proces de modernizare întins pe două sau chiar trei etape. Proiectul realizat pe arhitecții de la Planwerk a impresionat participanții la dezbaterea publică organizată de Primărie în luna septembrie. I-a fascinat pe specialiști; pe locuitorii din zonă, nu atât de tare.
Proiectul a rămas în consultare publică pe site-ul Primăriei, iar cetățenii au continuat să trimită puncte de vedere. Media9 a obținut aceste puncte de vedere.
Un cetățean cere mai multe niveluri pentru parkingul prevăzut pentru incinta de pe Calea Dorobanților 105; acolo, pe planșă, apare un garaj subteran cu un singur nivel. Omul și-ar dori un parking cu două niveluri subterane și cu terenuri de sport deasupra, cum s-a făcut pe strada Mogoșoaia, din Mănăștur.
Clujeanul a observat că, pe planșa arhitecților, se reduce numărul de locuri de parcare îm zonă, de la 733 la 628. Pe de altă parte, având în vedere că există și proiectul parkingului subteran dintre Poșta Română și zona Profi, numărul locurilor de parcare va crește la nivelul întregului areal studiat.
Un punct de vedere simpatic vine de pe strada Fabricii. Cum spuneam într-un articol, urbaniștii doresc o creștere a calității vieții locuitorilor, prin realizarea mai multor spații pietonale, prin mai multă vegetație, locuri de agrement și de joacă, însă cetățenii nu vor decât parcări pentru mașini. Cetățeanul de pe Fabricii vrea mai multe parcări, păstrarea benzinăriei OMV și, per ansamblu, să nu se facă nimic. Se numește „rezistență la schimbare”.
Un locuitor de pe bulevardul 1 Decembrie consideră că este necesară realizarea unui parking pe strada Bârsei, dar zona nu este inclusă în prima etapă de modernizare. Omul a cerut și stabilirea unor trasee pentru animale de companie.
“Revoluție” în piața Mărăști. Trei parkinguri subterane, se propune relocarea OMV, dispare o latură a Aleii Bibliotecii
Potrivit proiectului, în locul Profi și OMV este propusă o clădire cu două niveluri de subsol, parter și șase etaje. Primăria a solicitat un proiect pentru realizarea în zonă a unui parking subteran. Pe planșă sunt însă de-a dreptul trei parkinguri, toate subterane: unul în fața clădirii care găzduiește Poșta din Mărăști, cu 280 de locuri, altul la subsolul noului imobil cu șase etaje, de 250 de locuri, și al treilea în incinta rezidențială Dorobanților 105, cu 140 de locuri.
Pe strada Aurel Vlaicu – bulevardul 21 Decembrie se vor amenaja benzi dedicate mijloacelor de transport în comun și piste de biciclete. Latura vestică a Aleii Bibliotecii, cea dinspre Poștă, dispare cu totul. Întregul areal va avea o mulțime de copaci, de locuri de joacă pentru copii și de băncuțe.
Iată ce propun urbaniștii, arteră cu arteră:
Bulevardul 21 Decembrie 1989
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
- se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
- se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
- se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
- se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
- se organizează standuri taxi (10 locuri);
- se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
- se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
- se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Bulevardul Aurel Vlaicu
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
- se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
- se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
- se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
- se organizează standuri taxi (7 locuri);
- se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
- se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
- se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
- se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Aleea Bibliotecii
- se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
- se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
- se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
- se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
- se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
- se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
- se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
- se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;
Strada Crinului
- se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
- se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
- se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989
Strada Ciocârliei
- se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
- se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
- se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.