Linia A1E a devenit noul „5”. „Cară aer pe bani publici”


Linia de transport A1E, care ar fi trebuit să facă legătura rapidă între Piața Mihai Viteazul și Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, este criticată de mulți călători. Problema principală: programul nu este corelat cu orele de plecare și sosire ale curselor aeriene, iar mai nou nu mai este express.
De la 9 iunie 2025, autobuzul A1E circulă de opt ori pe zi, la intervale fixe – de la 5:30 dimineața până la 19:30 seara.
Orar A1E (valabil din 09.06.2025):
Totuși, tocmai în orele de vârf pentru traficul aerian, între 4:00–6:00, 13:00–15:00 și seara târziu, autobuzul lipsește. „Toată lumea se plângea că linia A1E este destul de rară, la fiecare jumătate de oră, și nu se sincronizează deloc cu orele de vârf când poate trebuia un autobuz la 10 minute ca să facă față. Din cauza asta, 50% din curse erau goale”, se arată într-un comentariu postat online.
În loc să crească frecvența, Compania de Transport Public (CTP) a modificat linia astfel încât autobuzele opresc acum în toate stațiile de pe parcurs, cu excepția câtorva din zona Someșeni. Practic, linia express a devenit o variantă a liniei 5, cu avantaj minim pentru călători. „Au transformat linia în A1 și de atunci 90% din curse sunt goale, avantajul față de linia 5 fiind nesemnificativ. Cara aer pe bani publici”, a scris un alt utilizator.
Unii consideră că A1E a fost mai degrabă o acțiune de imagine decât o soluție reală pentru transportul spre aeroport. „Este foarte clar că se canibalizează. A fost mai mult o acțiune de PR. Aceste autobuze trebuiau introduse atunci când troleibuzul 5 nu mai circulă, adică în intervalul 22–05, și în funcție de numărul de zboruri. E clar că la Primărie și CTP cineva nu se pricepe deloc la servicii utile”, afirmă un alt comentariu.
Nemulțumirile vizează și tariful – mai ridicat decât cel pentru o călătorie obișnuită –, dar și lipsa de logică a orarului. „Nu am înțeles niciodată rolul cursei. E scumpă, nu se sincronizează cu plecările și sosirile avioanelor, are un orar de toată jena. A1E devine 5, poate ne scapă de mirosul din 5, cine știe”, se mai spune într-o altă reacție.
Ce ar fi util
Călătorii propun câteva soluții clare:
• corelarea orarului cu plecările și sosirile zborurilor;
• introducerea curselor în timpul nopții, când linia 5 nu circulă;
• o frecvență flexibilă, adaptată la numărul de zboruri dintr-o anumită zi.