„Lecția Georgescu” pentru ministrul Educației: „Conținuturile de învățare legate de democrație trebuie nu doar să facă parte din curriculum, ci să genereze eficient competențe absolvenților”
Rezultatele alegerilor prezidențiale, în care un candidat popular pe TikTok, dar fără un program politic consistent și cu promisiuni mult peste atribuțiile constituționale ale unui președinte, a câștigat o mare parte din voturi, au ridicat întrebări serioase despre nivelul de înțelegere democratică al tinerilor din România. Ministrul Educației, Daniel David, consideră că acest fenomen reflectă o lacună educațională profundă, legată de înțelegerea funcționării statului și a mecanismelor democratice.
„Unitățile/conținuturile de învățare legate de democrație trebuie nu doar să facă parte din curriculum, ci să genereze eficient competențe absolvenților, care trebuie să fie nu doar buni „specialiști”, ci și buni cetățeni ai unui sistem democratic.”, a declarat David pentru Media9.
Un semnal de alarmă pentru Educație
Rezultatele votului au arătat că, pentru mulți tineri, popularitatea pe rețelele sociale poate înlocui un program politic coerent. Ministrul Educației a subliniat că această tendință este un simptom al unei educații insuficiente în ceea ce privește principiile și funcționarea democrației.
Daniel David propune integrarea mai profundă a educației despre democrație în curriculum școlar, cu scopul de a dezvolta competențe reale. Accentul nu trebuie să fie doar pe teorie, ci pe înțelegerea aplicată a mecanismelor statului, a drepturilor și responsabilităților cetățenilor, precum și pe analiza critică a discursului public.
Un prim pas esențial
Ministerul Educației pregătește măsuri concrete pentru a consolida educația civică, punând accent pe gândirea critică și pe aplicarea practică a principiilor democratice. Într-o epocă în care rețelele sociale influențează în mod semnificativ opiniile publice, educația devine un instrument esențial pentru prevenirea manipulării și pentru dezvoltarea unei democrații funcționale.