Intrăm în al șaptelea an de proces? Piața Mihai Viteazu, la mâna instanței

Procesul se tot amână, iar odată cu el și modernizarea Pieței Mihai Viteazu. Da, a fost cosmetizată în 2018, dar planurile sunt altele. Arhitecții propun concurs de soluții pentru regândirea spațiului public și a circulațiilor (piața păstrează fix structura dinainte de 1989), iar administrația municipiului visează la un parking subteran. Totul e blocat din cauza procesului intentat Primăriei de societatea portugheză Cogedir Gestao de Projetos SA acum șase ani. Săptămâna trecută a avut loc o nouă înfățișare, iar judecătorul a amânat cauza pentru “a se răspunde notelor scrise”. Iar cum de dat aceste răspunsuri e tare greu, următorul termen este 27 noiembrie.
Totul pleacă de la un parking neconstruit. În 2009, Primăria a concesionat companiei portugheze 6.000 de metri pătrați în Piaţa Mihai Viteazu, pentru realizarea unui parking subteran de peste 350 de locuri, în valoare de opt milioane de euro. Numai că, ulterior, s-a constatat că în interiorul suprafeţei concesionate există o magistrală a Companiei de Apă Someş; de asemenea, terenul nu era în domeniul public, ci aparținea Episcopiei Greco-Catolice. Consiliul Local Cluj-Napoca a decis anularea concesiunii. Hotărârea Consiliului Local a fost atacată în instanță și anulată de Cogedir, care a câștigat definitiv procesul în 2013. Portughezii au deschis apoi un litigiu prin care solicitau despăgubiri de cinci milioane de euro și, în acest dosar, ne pregătim să intrăm în al șaptelea an de judecată. Șansele ca lusitanii să se înfrupte din banii clujenilor sunt mari; acesta este și motivul pentru care au refuzat orice solicitare a primarului Emil Boc de înțelegere amiabilă și de reluare a proiectului.
Odată încheiat procesul, municipalitatea va căuta din nou să construiască un parking subteran. Ceea ce înseamnă că piața va intra în șantier preț de un an-doi. Acesta este și motivul pentru care, în 2018, la 100 de ani de la Marea Unire, a fost doar cosmetizată. Marea modernizare dorită de arhitecți ar urma să fie făcută abia după terminarea garajului de sub pământ.