Încă un document strategic cere autogară lângă gară. Emil Boc s-a încăpățânat să refuze

Autor  Ionel Lespuc   în       3 years în urmã     1996 Vizualizări.  

Planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD) este în curs de realizare. Media9 a obținut în exclusivitate draftul documentului elaborat de Civitta și vă prezintă câteva dintre ideile conținute în acesta.

Specialiștii propun în draftul de PMUD “regenerarea urbană a zonei Gării Cluj-Napoca, inclusiv construcția unui terminal intermodal de pasageri (autogară metropolitană)”, o investiție pe care ei o evaluează la 25 de milioane de euro.

Despre o asemenea investiție s-a discutat și în dezbaterile publice privitoare la SIDU – strategia integrată de dezvoltare urbană 2021-2030, realizată de Banca Mondială. Documentul urmează să fie lansat în dezbatere publică.

În presă s-a vorbit despre necesitatea realizării unui nod intermodal la gară de foarte mult timp. Primarul Emil Boc a refuzat însă constant, cu încăpățânare. Vedem și de ce: pe terenul unde se putea construi autogara a fost autorizat proiectul Geianv SA, fosta Tehnofrig Imobiliare, controlată de oamenii de afaceri Horia Ciorcilă și Dorel Goia. Fix pe locul unde ar fi trebuit edificată autogara se construiește un Lidl.

La nivelul anului 2016, se știa că se va face Kaufland, nu Lidl. „Eu şi alţi urbanişti am considerat că acolo ar fi utilă o autogară. Kauflanduri se pot face oriunde. Terenul nu aparţine municipalităţii, dar tocmai acesta este rolul unui primar, să negocieze. Iar noi avem un primar care ştie să negocieze. Să le dea investitorilor teren în altă parte, dublu dacă trebuie. Municipalitatea poate face acolo propria autogară sau să organizeze o licitaţie şi să vină un investitor privat. Din păcate, administraţia nu gândeşte în felul acesta”, spunea, în urmă cu cinci ani, Şerban Ţigănaş, fostul preşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România.

Știm cu toții că Primăria putea face o expropriere. Dar nu și-a permis cu Geainv ceea ce și-a permis cu Sile Pușcaș, pentru terenul din Zorilor.

Acum un an, arhitectul Vlad Sebastian Rusu a mai propus ceva și de asemenea a fost ignorat. „Prelungirea străzii Horea, la nivel pietonal și velo, reprezintă doar una dintre mizele regândirii urbanistice și funcționale a teritoriului situat la nord de gară. Putem avea ocazia creării unui nou pol de interes și de mobilitate în vecinătatea gării (ce va deveni metropolitană), prin alăturarea autogării și creării unei conexiuni pietonale și velo peste linia de cale ferată cu centrul orașului. Acest aspect ar determina repoziționarea acestei zone din punct de vedere urbanistic într-o poartă de intrare în oraș și nu, așa cum se întâmplă acum, de zonă secundară în spatele gării. Instrumentul necesar pentru implementarea acestui deziderat este un plan urbanistic zonal de restructurare urbană, care ar reglementa din punct de vedere funcțional și spațial viitorul acestui loc. Dată fiind importanța acestui areal în cadrul municipiului și viitoarea învestire a sa în poartă de intrare în oraș, s-ar impune organizarea unui concurs de soluții care să livreze cele mai bune scenarii de dezvoltare urbanistică”, a arătat Vlad Sebastian Rusu, într-un interviu pentru Media9.

PMUD este un instrument strategic în baza căruia Clujul va putea atrage fonduri europene. Practic, el oferă o direcție de urmat pe termen mediu, 2021-2027, și lung, până în 2035.

Cine este Civitta? Inițiată ca o alianță a firmelor de consultanță din statele baltice, cu sediul în Estonia, Civitta se prezintă acum drept cea mai importantă companie de consultanță de management din Europa Centrală și de Est. Specialiștii baltici operează în peste 40 de țări din Europa, Asia și America, având peste 10.000 de proiecte finalizate.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.