Înainte de Torino a fost Ceaușescu: cu soț și fără soț, în trafic. Propunere de a se circula alternativ, la Cluj
Invitatul săptămânii, la Real Estate Agenda, emisiune produsă de Napoca Live, în colaborare cu Media9, a fost arhitectul Voicu Bozac, membru în comisia de urbanism care consiliază Primăria Cluj-Napoca.
«Săptămâna aceasta circulați alternativ, ca pe vremea lui Ceaușescu»
Bozac a vorbit despre relația dintre dezvoltarea imobiliară și trafic, în municipiu. A spus că s-a gândit cum s-ar putea reduce traficul, în lumina unor măsuri care s-au luat deja în alte orașe ale lumii. Asta deși, e limpede, clujeanul nu este pregătit să accepte politici publice atât de restrictive, iar administrația locală nu stă prea grozav cu curajul. Probabil că soluția sa nu se va pune în operă niciodată.
„Există această blocare a dezvoltărilor imobiliare până în 2026 pentru Borhanci, o parte din Bună Ziua, o parte din Câmpului, mai nou. Eu mă gândesc la unele soluții. Ai putea spune «săptămâna aceasta circulați alternativ, ca pe vremea lui Ceaușescu». Se poate găsi o formulă. În felul acesta, clar, s-ar înjumătăți numărul mașinilor care sunt în trafic. Dacă într-adevăr ar fi o rețea bună de mijloace transport în comun, iar dotările apropiate imediat locuirii, în sens figurat, și anume, comerț, dotări medicale, dotări sportive, ar fi tentante, lumea ar mai fi nevoită să ajungă în centrul orașului doar dacă ajunge la serviciu sau dacă merge la un teatru sau cinema, în weekend. Țin minte viața din copilărie, din Grigorescu, unde aveam totul lângă noi și era minunat, nu simțeam nevoia să merg în Gheorgheni ca să alerg”, a spus Voicu Bozac.
Ambuteiajele în trafic nu s-au inventat la Cluj. Multe orașe din lume au fost și sunt aglomerate. Unele dintre acestea au luat măsuri dure, de la scumpirea exagerată a parcărilor la interzicerea circulației dacă este o singură persoană în mașină sau blocare accesului cu automobilul în zona ultracentrală.
La Torino, bunăoară, în zona ultracentrală au voie în zona ultracentrală doar mașinile cu standardul de combatere a emisiilor de carbon cel mai ridicat (EURO 6), iar în zona pericentrală pot pătrunde mașini, pe zile, alternativ, cu numere cu soț sau fără, ca la noi, în weekend, înainte de Revoluție.
Efecte: explozia prețului, posibile falimente
Primăria a blocat mai multe zone ale Clujului din motive de trafic. A spus „NU” construcțiilor și le-a închis ușa în nas dezvoltatorilor. Este unul dintre motivele pentru care contemplăm la Cluj cele mai mari prețuri din țară la metrul pătrat construit. Bozac crede că această decizie poate duce la o serie de urmări serioase.
„Chestiunea traficului, dacă este un argument suprem și solid și super-verificat de Primărie, nu am ce spune. Însă efectele pe care le aduce sunt clare. O explozie a prețurilor în zona imobiliară, posibile falimente în zona construcțiilor, o creștere a prețului post-deblocare, o nebunie, nu îmi pot imagina ce se va întâmpla după 2026, când serviciul de autorizări din Primărie va trebui să primească un număr uriaș de solicitări de autorizație în zonele care până atunci sunt blocate”, a spus arhitectul clujean.
Biroul de arhitectură al lui Voicu Bozac nu are proiecte imobiliare mari, ci mai degrabă se ocupă de proiectarea de case. Așadar, blocajele impuse nu îi afectează afacerea.
Emisiunea Real Estate Agenda de săptămâna aceasta poate fi vizionată mai jos: