În loc de meditații putem folosi biblioteca digitală. Proiectul ROSE – o posibilă salvare a educaţiei româneşti
În perioada pandemiei, guvernul român a fost nevoit să prioritizeze investiţiile în sănătate şi educaţie, ce reprezintă motoarele principale ale creşterii şi dezvoltării unei naţiuni. Cu toate acestea, după această experienţă ne dăm seama că provocările declanşate de COVID-19 necesită un răspuns mai puternic, inclusiv o mai mare utilizare a tehnologiei pentru dezvoltarea furnizării serviciilor şi a unor programe îmbunătăţite de asistenţă socială.
Pe plan educaţional, deşi Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu a reuşit asigurarea numărului promis de tablete necesare accesării educaţiei online de către toţi elevii români, se pare că o soluţie salvatoare a venit din partea Băncii Mondiale, prin adaptarea cu succes a proiectului ROSE (Proiectului pentru Învăţământul Secundar în România), proiect naţional al Ministerului Educaţiei şi Cercetării gândit să sprijine elevii cu probleme socio-economice şi cu rezultate slabe la şcoală, spre modernizarea şi digitalizarea sistemului de învăţământ naţional, cel puţin la nivelul liceelor eligibile/beneficiare de granturi.
Astfel, deşi din cauza restricţiilor instituite în perioada pandemiei şi a măsurii de suspendarea a cursurilor onsite din semestrul al II-lea, nu au putut fi realizate corespunzător activităţile extracurriculare planificate cu elevii din grupul-ţintă, specialiştii proiectului ROSE au reuşit să intervină cu succes fix pe componentele la care învăţământul românesc avea mari carenţe: acoperirea necesităţilor tehnice şi de infrastructură a unităţilor şcolare beneficiare de granturi şi adaptarea conţinutului educaţional existent pentru formatul digital.
În perioada dificilă din plină pandemie, s-a reuşit sprijinirea sistemului educaţional în eforturile sale de a face faţă provocărilor COVID-19 şi de a gestiona continuitatea procesului de învăţare prin utilizarea unor resurse disponibile în cadrul ROSE (în valoare totală de 200 milioane de euro) pentru achiziţionarea de dispozitive digitale pentru elevii de liceu defavorizaţi, precum şi pentru a îmbunătăţi şi accelera învăţarea prin clase remediale, îndrumare, consiliere facilitate de granturile aflate în implementare în cadrul proiectului.
Acest proces a presupus ca fondurile aferente activităţilor programate în cadrul proiectului şi nerealizate din cauza contextului epidemiologic să fie redirecţionate spre achiziţionarea unui număr de 74.000 de laptopuri pentru cele cca. 1.100 licee care au fost iniţial eligibile pentru accesarea de granturi ROSE.
De asemenea, din iniţiativa experţilor proiectului ROSE a fost generată biblioteca de conţinut educaţional digital pentru învăţare Eduonline.roedu.net, construită şi pusă la dispoziţia şcolii româneşti prin voluntariat şi generozitate, de specialişti din UMPFE (Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă), Horvath & Partners Management Consultants, SIMAVI – Software Imagination & Vision şi Agenţia Arniec.
Conform profesorului Radu Jugureanu (Team Leader ROSE), conţinutul digital multimedia interactiv din această bibliotecă este considerat de către Naţiunile Unite, prin programul World Summit Award, afiliat World Summit for Information Society, ca fiind unul dintre cele mai bune abordări de didactică digitală din lume.
Astfel, proiectul ROSE a reuşit să genereze o bibliotecă în care lecţiile interactive favorizează utilizarea simultană a mai multor canale de comunicare, asigurând o mai bună înţelegere şi receptare a mesajelor esenţiale, indiferent de stilul predominant de învăţare. Pentru prima dată de când a început şcoala online, cadrele didactice şi elevii pot să acceseze o bibliotecă digitală cu conţinuturi educaţionale pentru învăţare, unde vor găsi atât lecţii pentru învăţământul primar, cât şi gimnazial şi liceal, iar întregul conţinut aparţine Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Copilul tău are nevoie de meditații? Poate că totuși doar de Eduonline.roedu.net.
Această platformă online vizează toate materiile predate în şcoli (biologie, cultură civică, cunoaşterea mediului, ecologie, economie, educaţie civică, filosofie, fizică, geografie, istorie, limba română, logică, matematică, sociologie şi TIC), iar lecţiile pot fi găsite uşor, datorită opţiunii de filtrare, în funcţie de materie şi clasă. Acestea au fost dezvoltate între anii 2009-2011, în proiecte gestionate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi, cu toate că au trecut 10 ani de atunci, lecţiile sunt conforme curriculei româneşti. Platforma oferă şi laboratoare virtuale destinate elevilor din învăţământul liceal, care substituie orele de laborator pentru ştiinţele naturii – biologie, fizică, chimie – astfel încât elevii îşi pot însuşi în continuare partea practică a lecţiilor. Opţiunea dedicată profesorilor de a crea şi edita lecţii pentru a le transmite elevilor şi a monitoriza progresul fiecăruia dintre ei demonstrează conştientizarea nevoii de dezvoltare şi reîmprospătare a lecţiilor, odată cu impulsionarea profesorilor de a se implica în procesul educaţional al elevilor
Mai mult, biblioteca digitală este adresată şi copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, având această opţiune de lecţii delimitată, ceea ce arată că experţii ROSE care au iniţiat şi creat această pagină web s-au adresat întregului efectiv de elevi din învăţământul românesc, fără a exclude vreo categorie.
Aceste reuşite subliniază importanţa adaptării continue la nou a marilor proiecte educaţionale implementate din fonduri externe, care pot face diferenţa în situaţii de criză, atunci când există o presiune mare pe bugetul naţional, iar proiectul ROSE poate fi considerat un model de bune practici în acest sens.