Idealiști sau realiști? Mai mulți clujeni cer bandă bus pe strada Moților și restrângerea traficului general
Pe rețeaua de socializare Reddit, utilizatorii din Cluj au inițiat o dezbatere intensă despre posibile soluții pentru decongestionarea traficului din oraș. Subiecte precum introducerea unor benzi dedicate pentru transportul public, eliminarea unor parcări de pe principalele artere și scumpirea locurilor de parcare centrale au fost discutate în detaliu. Însă aceste propuneri par să fie departe de realitatea cotidiană a orașului, în care majoritatea șoferilor cer exact invers. Hipster, ăsta e cuvântul pentru utilizatorii Reddit care au participat la dezbatere.
Modelul vest și nord european
În timp ce majoritatea locuitorilor continuă să prefere confortul mașinii personale, unii utilizatori de Reddit propun soluții inspirate din orașe europene precum Copenhaga sau Amsterdam, unde transportul public și mobilitatea alternativă au prioritate. Un utilizator a scris:
„Câtă răbdare să mai avem? Orașul e sufocat, măsurile astea trebuie luate acum.”
Un alt comentariu face trimitere la Calea Florești:
„Mi se pare noaptea minții că pe unul din cele mai aglomerate drumuri DIN ȚARĂ, domnul Boc a binevoit să pună mașini parcate.”
Benzile dedicate, o soluție deja verificată, la Cluj
O idee frecvent vehiculată în discuție este introducerea unei benzi dedicate pentru autobuze pe strada Moților. Acest lucru fusese stabilit, dar Primăria a amânat luarea unei decizii.
Unii se „întind” chiar mai departe. „Eu aș pune banda unică de bus din Florești, de pe Eroilor, până la podul IRA. Chiar dacă rămâne o singură bandă pentru mașini, când o să vezi că faci maxim o oră cu autobuzul, de ce ai mai lua mașina?”, propune un utilizator.
Însă mulți consideră că implementarea ar fi dificilă fără măsuri suplimentare, precum suplimentarea numărului de autobuze.
În mod evident, un mare handicap este absența unei centuri a municipiului.
Transportul public versus mașina personală
Un alt punct sensibil este lipsa unui avantaj concret al transportului public față de mașina personală. Un utilizator explică:
„Total de acord că transportul public ar trebui încurajat, dar timpul petrecut în trafic este același, fie că mergi cu mașina, fie cu autobuzul. Din cauza asta, mulți preferă confortul mașinii personale.” Observația poate fi nuanțată: pe axa est-vest se circulă mai rapid cu mijloacele de transport în comun, dar pe nord-sud tot mașina personală e mai eficientă.
Cu toate acestea, un alt utilizator sugerează avantajele neimediat vizibile:
„Pot fi mai multe avantaje în a merge cu transportul public: nu mai poluezi, nu mai consumi mașina, nu mai ai stresul de a conduce, poți petrece acel timp citind, învățând lucruri.”
De ce nu se iau măsuri ferme
În ciuda acestor discuții și a susținerii unor soluții sustenabile, primarul Emil Boc și autoritățile locale ezită să implementeze măsuri mai curajoase. Motivul? Politic. Majoritatea locuitorilor continuă să favorizeze mașina personală, iar măsurile radicale ar putea întâmpina opoziție.
Deși vocile din aceste dezbateri sunt, momentan, minoritare, ele reflectă o dorință clară de schimbare. Iar observația de final este că municipiul este în acel moment în care sunt nemulțumiți și șoferii, și călătorii mijloacelor de transport în comun.