Guvernul protejează multinaționalele și lovește în antreprenoriatul românesc

Așa-numitul al doilea pachet de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar ar fi trebuit, după promisiunile premierului Ilie Bolojan, să fie despre „echitate și eficiență”. În realitate, este încă un set de schimbări fiscale care lovește în antreprenoriatul românesc, în timp ce marile corporații primesc un regim mai blând.
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a spus-o limpede:
„Vrem să schimbăm atitudinea de la o taxă pe cifra de afaceri a unei multinaţionale, care îi previne creşterea economică şi investiţiile acestei companii, la o taxă care să vizeze exact zona în care acea multinaţională îşi exportă profitul.”
Cu alte cuvinte, presiunea fiscală asupra multinaționalelor scade, iar asupra IMM-urilor crește. Creșterea capitalului social minim pentru înființarea unui SRL de la 1 leu la 8.000 lei nu este altceva decât o barieră în plus pentru cei care vor să înceapă o afacere în România.
După această modificare, România ajunge printre statele europene cu cele mai restrictive condiții pentru deschiderea unei firme. Șapte țări din Europa nu impun deloc capital social minim, șase au prag simbolic de 1 euro, iar doar 11 state au cerințe mai dure decât cele impuse acum de guvernul român.
Argumentul oficial – că pragul trebuie actualizat după inflație – este fals. În 2020, capitalul social minim a fost redus de la 200 lei la 1 leu. În plus, această creștere nu va rezolva problema datoriilor acumulate de firme: la finalul trimestrului II din 2025, acestea ajunseseră la 76 miliarde lei, înregistrate de circa 42.000 de companii.
Adevărul este simplu: aceste măsuri nu reformează nimic. Nu reduc birocrația, nu fac administrația mai eficientă, nu încurajează investițiile românești. Sunt doar mutări contabile, menite să mai aducă niște bani la buget și să bifeze o „acțiune” în fața publicului.
În loc să creeze condiții corecte pentru toți jucătorii din economie, guvernul transmite semnalul că dacă ești mare și internațional, primești înțelegere. Dacă ești mic și local, vei plăti mai mult.